Címlap Blog zoli Hétköznapi Áyurvéda - Méregtelenítés - Keserű zöldség diéta

2011.08.14 11:53:01
zoli


    Ez a diéta az ayurvédikus hagyományon alapul. 

  Az Ayur-Véda a Hosszú-élet-Tudománya egy szentként tisztelt ősi írás, ami a mai Indiában maradt fenn.
Alapját képezte az öt elem tanon keresztül a kínai orvoslásnak, a tulajdonság (dosha) elméleten keresztül pedig a görög és a nyugati orvostudománynak.




(http://www.mota.ru / Kedvenc háttérkép oldalaim: Mota)

  A diéta főleg keserű zöldségekből áll.
  A keserű íz (rásza) egy a hatféle ízből amit az Ayurvéda említ.

  Az ízek információk a szervezet számára.
A szájüregben érzékelt íz információt ad, hogy az az adott étel milyen tápanyagokat tartalmaz és milyen folyamatra készteti a szervezetet. Közvetlenül az étel elfogyasztása után és az emésztés teljes folyamata alatt folyamatosan visszajelzéseket kapunk a szervezettől, hogy az elfogyasztott étel éppen milyen hatást fejt ki.
Így az ízek tudatos alkalmazása által a szervezet irányíthatóvá válik.


   A keserű íz kiegyensúlyozza a szervezetet vezérlő finom-energiákat (doshákat).
   Hűtő hatása van, megnyugtatja a beleket és csökkenti az éhség érzetet is.
  Csillapítja az akaratlan elmeműködést, stresszt és a depresszió tüneteit.
Nagy mennyiségben, kúraszerűen alkalmazva "agyfényesítő" hatása van, rendkívüli módon tisztává és éberré teszi a tudatot.

  Manapság egyre többen végeznek lelki gyakorlatokat, meditációt és relaxációt.
Ha ez terápiás jelleggel történik egy bizonyos időszakban pl. elvonulás alkalmával akkor célszerű csökkenteni a szénhidrátokat és növelni a keserű zöldségeket.
A yoga hagyományában úgy tartják, hogy a gondolatok a gabonafélékben laknak. Ez praktikusan azt jelenti, hogy a szénhidrátok erősítik az akaratlan elmeműködést és feleslegesen "pörgetik" azt. Ezt bárki tapasztalhatta böjt alkalmával, egy idő után az elme felesleges működése leáll, utána is rendelkezünk a gondolkodás képességével de egyre kevésbé van kényszerítő hatással ránk.
A gabonafélék nap princípiummal rendelkeznek, tüzessé teszik az elmét, a zöldségek pedig hold princípiummal, aminek nyugtató, hűsítő hatása van.


   Általános szövetleépítő hatása van, ezért segít a méregtelenítésben és a fogyásban.
Először leépíti a zsír- és méreganyag raktárakat de később az élő szöveteket is, így csak kúraszerű alkalmazása javasolt.
Nem számít mennyi keserű zöldséget fogyasztunk, folyamatosan ürülnek ki a méreganyag raktárak és folyamatosan veszít a súlyából a szervezet.
Fogyókúra örülteknek elmondom még egyszer: Annyi keserű zöldséget ehetsz amennyit akarsz és annyiszor ahányszor akarod, folyamatosan fogyni fogsz!

   A nyugati sav-bázis egyensúly elmélet legradikálisabb irányzata az Új Biológia főleg ilyen ételeket ajánl.
Ez kiváló méregtelenítő program, kimondottan ajánlott daganatos betegségek ellen.
Sajnos ezt a fajta étkezést az
Új Biológia nem kúraszerűen javasolja, hanem folyamatosan.
Ez nagyon veszélyes mert hosszútávú alkalmazása leépíti a szervezetet és az idegrendszert. Ez eleinte nem tapasztalható, mert csak az előnyös tulajdonságai láthatóak de miután a méreganyagok és a zsírraktárak nagy része kiürült, a szervezet elkezd nagy mennyiségben hasznos, élő szövetet veszíteni.

  A legtöbb diétában fontos a bevezetés és levezetés. Ennek a diétának nincs bevezetése és levezetése. Ha valaki rostszegény módon táplálkozik annak célszerű először növelni az étrendjében a gyümölcsöket és a zöldségeket és csökkenteni, majd átmenetileg teljesen elhagyni a húsféléket.
   Nem terheli meg a szervezetet, mert egész végig kap táplálékot és annak segítségével történik a méregtelenítés és a fogyás.
Így alkalmazható munka és sportolás közben is, ugyanakkor célszerű inkább szabadság alatt végezni. A diétát első körben 5 napig ideális tartani.
  Minden böjt akkor éri el a legjobb hatásfokot ha lelki és szellemi gyakorlatokkal kombináljuk, mivel erre a diétára nem kell anyagi-fizikai szinten készülni, minden figyelmünket a szellemi és a lelki szint felé fordíthatjuk.

  Most nézzük hogyan alakulnak a napi étkezések.

  Az ayurvédában a reggeli nem annyira hangsúlyos, a célja az emésztés lefoglalása ebédig. Ideális időszaka reggel 7 és 8 között van.

   A reggelizz úgy mint egy király akkor jó tanács ha bőven tíz óra után történik de akkor már nem is reggelinek hívják, inkább korai ebédnek.
Ha valaki korábban szeret királykodni arról az ayurvéda máris ki tudja rajzolni az illető időbeosztását és étkezési szokásait. Valószínűleg későn fekszik, későn vacsorázik. Este zöldségen kívül más nehezen emészthető ételeket is fogyaszt.
A legtöbb vesekő oka az este hat után fogyasztott gabonaféle.
Kései, nehéz vacsorával a szervezetünk éjjel sem méregteleníteni, sem emészteni nem tud. Emberünk későn, nehezen, esetleg émelyegve fog kelni. Nagyon éhesnek fogja érzeni magát ami azt jelzi, hogy a szervezete nem jutott megfelelő tápanyagokhoz.
Sokan a gyomorégés ellen valamilyen gyomorkeserűt használnak, pedig az alkohol reggeli fogyasztása a létező legrosszabb ötlet, mivel felborítja a szervezet vízháztartását. Délelőtt a szervezetnek nagy mennyiségű folyadékra és lédús gyümölcsre van szüksége.


   Javasolt reggeli: friss-, szárított-, asztalt gyümölcs.
A legjobb gyümölcsök a diéta idejére a lédús és a bogyós gyümölcsök.
Kerüljük a száraz gyümölcsöket mint a banán. A banán esszenciális aminosavakat tartalmaz és a zsírban oldódó vitaminok garmadáját, dietétikailag igazából sokkal jobban hasonlít a tejre mint a gyümölcsre.
  Van akit reggel felfúj a friss gyümölcs, ők fogyasszanak szárított és asztalt gyümölcsöket, viszont igyanak többet.
  Bár újabban a gyümölcs is egészségtelen mert cukor van benne és a cukor savasít, de ez nem igaz a gyümölcsökben lévő gyümölcscukorra amennyiben az nem kivont állapotban kerül elfogyasztásra, hanem a gyümölccsel együtt. Minden délelőtt elfogyasztott, érett gyümölcs lúgosít.

  Az ayurvédában az ebéd a főétkezés. Ideális időpontja délben van +- 1 óra. Ilyenkor a nap emésztő heve uralkodik a szervezetben. Ha ilyenkor eszünk akkor egész napra lefoglaljuk az emésztést és lesz energiánk, sokszor még estére sem fogunk megéhezni. Ebédre szinte mindent ehetünk.
A diéta alatt csak keserű zöldségeket fogyasszunk.
  Gabonák közül egyedül a rizsfélék megengedettek kis mennyiségben, legjobb közülük: baszmati, jázmin.
  Mik is azok a keserű zöldségek?
  Minden ami zöld és/vagy leveles: brokkoli, karella, kelbimbó, saláták, sóska, spenót, zeller stb.
  Valamint aminél erősebb a keserű/fanyar íztartomány és hatás: karfiol, padlizsán, retek, répa, stb.
  Főzéshez kevés zsiradékot szabad használni, ez olajozza a beleket és az ízületeket, nem hagyja kiszáradni a szervezetet, a legjobbak: ghí vagy tisztított vaj, olivaolaj.
  Kis mennyiségben a fűszerek is megengedettek, legjobbak a zöld, keserű fűszerek. Illetve amik segítenek a méregtelenítésben, fertőtlenítésben, emésztésben: aszafoetida gyanta por (hing), édeskömény, gyömbér, kókusz, koriander, kurkuma, lepkeszegmag, methi, római kömény stb.
Én igazából megelégszem a só, hing, gyömbér, kurkuma kombinációval, nem szeretem cifrázni.

  Az Ayurvédában a vacsora levezető étkezés. Sokszor el is szokott maradni, mivel ha megfelelően ebédeltünk nem is éhezünk meg estére. Ugyanakkor az emésztés hajlamos lelassulni és kiszáradni ezért egy kis zöldségleves az mindig jól jön, különösen azoknak akik hajlamosak a székrekedésre.
Ideális időpontja: este hat órával bezárólag.
Javasolt vacsora: kizárólag föld felett növekvő keserű zöldségek, zöldségleves.

  A diéta alatt sokkal jobban oda kell figyelni a folyadék bevitelre, hogy a méreganyagok ne csak felkavarodjanak de ki is ürüljenek.
Javasolt italok: tiszta víz, langyos vagy meleg víz. Citromos, citrusos víz, limonádé. Délelőtt gyümölcslé, délután zöldséglé.

  A cukorral ma nagyon sok balhét próbálnak elvitetni ez nagyrészt egy félreértés eredménye.
Az általunk ismert fehérített répacukorral igazából négy probléma van:
  -finomításkor szétkapcsolják az arányt a cukorrépa és a végtermék között. Ez azt jelenti, hogy egy teába bele tudunk tenni egy fél láda cukorrépának megfelelő cukormennyiséget, amennyit természetes körülmények között nem tudnánk megenni. Tehát a finomított cukor hajlamossá tesz minket arra, hogy túl sok cukrot fogyasszunk.
  -finomításkor eltávolítanak minden egyéb anyagot. Az emésztéshez egyéb tápanyagokra is szükség van, vegytiszta cukor esetén az emésztéséhez szükséges többi tápanyag nincsen jelen, így a szervezetnek saját magától kell elvonnia azokat, ami hiánybetegségeket okoz.
  -a finomításhoz vegyszereket használnak ez által nyeri el a finomított cukor a jellegzetes, túlvezérelt édes ízét. A valódi cukor sosem ennyire édes, ez a vegyszereknek köszönhető.
  -a vegytiszta és vegyszeres cukorból a felesleget a szervezet nem tudja megfelelően eltávolítani. Így az lerakódik a zsírraktárakban, ami méreganyagok felhalmozódásához és hízáshoz vezet. Voltaképpen nem a cukor hizlal, hanem az emészthetetlen cukor.
  A természetes módon, vegyszerek nélkül készült finomítatlan cukrokkal csak annyiban kell vigyázni, hogy ne fogyasszunk belőlük túl sokat. A különféle tápanyagokat tartalmazó cukor hűsít, energiát ad, harmóniát teremt, megnyugtatja az elmét. Kiválóan lehet vele információt szállíttatni sok ayurvédikus gyógyszert így készítenek.
  A pálmacukor és a nádcukor nagy előnye, hogy a felesleg mennyiség szinte teljes mértékben képes kiürülni a szervezetből.


  A keserű zöldség diéta elsősorban méregtelenít, másodsorban tapasztalható fogyás, testsúly csökkenés.
A méregtelenítés mindig fogyással jár de a fogyás nem jár mindig méregtelenítéssel.
Sokan nem veszik figyelembe, hogy a fogyás nem önálló folyamat, hanem a méregtelenítés természetes mellékhatása.
A méregtelenítés nélküli fogyásnál az ételmegvonás azt okozza, hogy a szervezet könnyebben jut energiához ha elkezdi elemészteni a mozgósítható tartalékokat. Az egészséges szöveteket mindig könnyebben meg lehet emészteni mind a méreganyagokat. Így a fogyókúra során egyre több halott szövet jut egyre kevesebb élő szövetre. Ezért áll be a jojó effektus és esik neki az ember a fogyókúra után a hűtőszekrénynek, mert az ösztönei ezt diktálják, a szervezet próbálja életben tartani magát.
A méregtelenítéssel egybekötött fogyókúra során -igazából nincs más- a szervezet azt dobálja ki ami valóban szükségtelen a méreganyagokat. Voltaképpen ezek okozzák az elhízást.
  Ha fel szeretnénk erősíteni a diéta méregtelenítő és egyben fogyasztó hatását célszerű azt valamilyen sporttevékenységgel összekötni. Ezzel egyben irányítani is tudjuk a szervezetet, hogy hagyja békén az egészséges, élő szöveteket és a méreganyagokkal teli szöveteket építse le. A sporttevékenység bármi lehet ami felerősíti az anyagcserét, felemeli a szervezet hőjét és izzaszt: futás, hot astanga yoga, kettlebell stb.
A hagyományos diéták, böjtök során kifejezetten ajánlják a testmozgást mivel így az élő, hasznos szövetek nem épülnek vissza de mivel kevés tápanyag kerül a szervezetbe a lassú, kímélő testmozgást javasolják. A keserű zöldség diéta esetében, mivel annyit ehetünk amennyit akarunk, bármilyen sportot választhatunk amihez csak kedvünk van, akár kondizhatunk is.
 
  Utolsó téma a jogállás.
Mivel nem vagyok képzett ayurvédikus orvos, nem tudok felelősséget vállalni a fent leírtakért, bár nehezen tudom elképzelni ahogy kinyírja magát valaki egy répával.
Akikben kétség maradt azok konzultáljanak képesített személyekkel.



  ayurvéda | ayurvédikus keserű zöldség diéta
 

Válasz erre a bejegyzésre
Felhasználónév:

E-mail:

  Írja be a bal oldalt látható szöveget: