Címlap Blog zoli Hétköznapi Áyurvéda - Napi időbeosztás - Az 5 legjobb reggeli

2014.02.28 21:21:00
zoli


  Az Áyurvéda az ebédet tartja a legfontosabb étkezésnek, a reggeli inkább felvezető szerepet kap. Az a dolga, hogy lefoglalja az emésztést délig és kellemesen megéhezzünk ebédre. Ha túl éhesek leszünk túl fogjuk magunkat enni, ami árt az emésztésnek. Ha nem leszünk elég éhesek akkor pedig keveset eszünk vagy eltoljuk az ebédet. Mindkettőnek ugyanaz lesz az eredménye. Az egyik esetben hamar megéhezünk úja, a másik esetben minél távolabb kerülünk a déli időponttól annál gyengébb lesz az emésztés, a szervezet nem jut hozzá a szükséges energiához és újra éhséget jelez. Sok ember ezért lesz éhes egész délután, annak ellenére is, hogy folyamatosan eszik.
  A magyar kultúrában egy ettől eltérő szokás alakult ki. Reggelizz úgy mint egy király, ebédelj úgy mint egy szolga és vacsorázz úgy mint egy koldus. Valakinek az étkezése alapján össze lehet állítani a pszichoprofilját. Sajnos ez nem vet túl jó fényt ennek a hagyománynak a gyakorlóira.
Ha valaki sokat eszik reggelire akkor valószínűleg nagyon éhes. Ebből az alábbi dolgokat tudhatjuk meg róla. Valószínűleg későn vacsorázott amikor már nagyon gyenge az emésztés, későn feküdt le, talán még alkoholt is ivott. Ezért éjjel a szervezete nem tudott sem emészteni sem méregteleníteni. Másnap nehezen, gyomorégéssel kelt fel, talán még el is aludt.
Tudni kell, hogy reggel nem igazán van étvágy de magának az emésztésnek a beindulása nagyon hasonló érzetet kelt. Pont ezt kell megnyugtatni egy könnyű reggelivel. Sokan viszont nem gondolkoznak el a test jelzésein és azonnal enni kezdenek.

  Churmur (bio chips, bio snack)



- bombay mix -

  A churmur vagyis az indiai snack véletlenül sem hasonlít a nyugati snackekre és nem is számít egészségtelen junk-foodnak.
Gyakorlatilag bármiből lehet készíteni ami olajban süthető. Visszatérő elem a csicseriborsó tészta, különféle hüvelyesek, puffasztott rizs és sokféle fűszer.
Nagyon elterjedt reggelik de fogyasztják őket minden más napszakban is.
Minden családnak, régiónak megvan a maga jellegzetes receptúrája. Ezeknek aztán vannak utcai és kereskedelmi változatai is.
Ettől függetlenül vannak nyugaton is színvonalas snackek és chipsek de nem igazán terjedtek el széles körben, otthoni készítésük pedig még annyira sem.

  Gyümölcs (friss, aszalt, szárított gyümölcs, kompót)



- Egyik kedvenc reggelim: maté tea és mandarin. -

  Reggel a gyümölcs sok embert puffaszt. Ennek az az oka, hogy a gyümölcsök a nap princípiumhoz tartoznak, mint a nappali emésztés is de reggel ez még nagyon gyenge.
Sokan ezért hiszik azt, hogy a gyümölcs egészségtelen (sav-bázis egyensúly, új biológia), pedig csak minden ételnek megvan a megfelelő időpontja amikor célszerű őket fogyasztani.
Aki puffad a gyümölcstől az egyen savanyú gyümölcsöket (citrus félék), vagy egye őket aszalva vagy szárítva. A kompót is nagyon jó mert az édes íz jót tesz az elmének, kiegyensúlyozza az érzelmeket.

  Olajos mag (csonthéjasok)



- diákcsemege -

  Az olajos magok kiválóan táplálják és fűtik a testet, kis mennyiségben is jól lefoglalják az emésztést. Minden elvárásnak megfelel, egészséges és gyors.
A kapha és a váta típusúak nyugodtan fogyaszthatják, mert nekik jót tesznek az olajos és hevítő ételek de a pitták vigyázzanak vele, mert túlfűti a szervezetet, nekik heti 2-3 alkalommal javasolt.

  Vannak olyan modern, nyugati reggeli típusok, amik nem részei az áyurvédikus hagyománynak de hasonló elvekből építkeznek.

  English breakfast light



- English breakfast light kínai öregteával. -

  Az angol konyhaművészet viszonylag keveset adott a világnak. Miközben egykoron a fél világot uralták és hozzáfértek a legkülönlegesebb alapanyagokhoz és fűszerekhez, a konyhájuk meglepően egyhangú és ízetlen maradt. Angliában szinte az összes jó kaját a bevándorlók csinálják. Ennek megfelelően a Full english breakfast is borzasztó. Most még is ki akar babot enni reggelire?
  De létezik az angol reggelinek egy egyszerűsített változata: pirítós, vaj, lekvár és tea. Ez tökéletes. A pirítós egy rendkívül könnyen és gyorsan emészthető gabonafajta. Egy kevés vaj jót tesz az emésztésnek reggel. Az édes íz jót tesz az elmének, kiegyensúlyozza az érzelmeket. A meleg tea szintén jót tesz az emésztésnek.
  A tea nem tesz feltétlenül jót az embernek reggel, mert a koffein könnyen fejbe nyomhatja és éhgyomorra a csersav sem ideális a gyomornyálkahártyának.
Fekete teát megfázás ellen célszerű inni, zöld teát pedig gyulladásos betegség ellen.
Az öregtea (puer) a többszöri erjesztés miatt kevesebb csersavat tartalmaz, így nem terheli meg a gyomornyálkahártyát akár éhgyomorra sem, ezért hívják öregember teának is, mert idősebb korban sem bántja az ember gyomrát. A koffein tartalma is máshogy működik, nem terheli meg a szív- és érrendszert.
Szintén jók reggel a pirított teák (pl. houjicha) mert a pirítással jelentősen csökken a koffein és a csersav tartalom, ezért ezeket a teákat még akár vízpótlónak is lehet használni.



  Hétköznapi Áyurvéda | Napi időbeosztás | Az 5 legjobb reggeli
 

Válasz erre a bejegyzésre
Felhasználónév:

E-mail:

  Írja be a bal oldalt látható szöveget: