Címlap Blog zoli Hétköznapi Áyurvéda - Méregtelenítés - Cseresznye diéta

2014.06.15 12:33:13
zoli


  Hát egyezzünk ki abban, hogy cseresznye diéta nincs dedikált módon sem az Áyurvédában, sem máshol. Természetes diétái alakultak ki mint minden más gyümölcsnek is a saját idényében. Mivel a cseresznye nem tárolható ezért az időszakos diétája jobban adja magát, mint a tárolható gyümölcsöké.
  Általánosan alkalmazzák salaktalanításra, méregtelenítésre, fogyásra főétkezés előtt vagy helyett fogyasztva.  



  Származása

  A cseresznye a rózsafélék családjába tartozik, az északi, mérsékelt égövön őshonos (Észak-Amerika, Észak-Európa és Észak Ázsia).
A Római Birodalomba feltehetően Lucullus hadvezér vitte be Törökországból (Anatólia) és helyi Cerasus városáról nevezték el. Ebből származik a neve sok más nyelvben is: cerasa (olasz), cerise (francia), cereza (spanyol), cherry (angol). Így képződött a mi cseresznye szavunk is.
A katonák nagyon kedvelték a kiválló szomjoltó tulajdonsága miatt, hiszen 80%-a víz.
  Magyarországon a cseresznye májusban és júniusban terem.
Meglehetősen kényes a kicsike nem bírja a változékony időt, nem utóérő és nem tárolható.

  Hatása

  A hagyomány bőr-, izület-, vese- és vértisztítóként tartja számon.
Különösen jó hatással van az izületekre mert sok ásványi anyagot tartalmaz és mert csökkenti a vér húgysav szintjét. Hatóanyagai enyhítik a köszvény és a reuma tüneteit.
Ugyanezekből az okoból kifolyólag jó hatással van a csontokra és a fogakra, valamint a szív- és érrendszerre is de különösen a szívritmusra és a vérnyomásra.
Egyik fontos hatóanyaga az antocián, amely rugalmassá teszi az érfalakat és gátolja az érelmeszesedést.
Enyhe hashajtó hatása van, jó székrekedés ellen, a szárából méregtelenítő, vízhajtó teát is lehet készíteni.
A cseresznyének fájdalomcsilapító és gyulladásgátló hatása is van.
  Vitaminok közül az A-, B1-, B2-, B6- és a C-vitamin fordul elő benne jelentősebb mennyiségben, ásványi anyagok közül pedig a folsav, foszfor, kalcium, kálium, nátrium, kobalt, és a vas.
  Kevés fehérjét és zsírt viszont sok rostot és szénhidrátot tartalmaz. Ez teszi kiváló böjti, diétás gyümölccsé.

  Az indiai Áyurvédikus hagyományban is a cseresznye fő hatását az antioxidáns-vitamin és ásványi anyag tartalmának tulajdonítják. Szintén kiemelik a bőr-, izület-, vese- és vértisztító, valamint a szív- és érrendszerre gyakorolt hatását. Összetört gyümölcshúsát kifejezetten ajánlják pakolásként bőrápolásra és bőrproblémák kezelésére.
  A Kínai orvoslásban a cseresznyét kimondottan vérzéscsillapító szerekben és kozmetikumokban használják. A szilvának és a cseresznyének különös életerő hordozó hatást tulajdonítanak.

  A cseresznye ízén, tápértékén, egészségügyi hatásán túl a megjelenése is jelentős.
  Kínában a tavaszi virágzó fáknak mind megkülönböztetett helyük van a művészetekben, általánosan a bőséggel, a szépséggel, a megújulással és életerővel azonosítják őket. Konkrétan a cseresznye a frissesség és a szépség szimbóluma, a szép női ajkat itt is a cseresznyéhez hasonlítják.
Mivel Kínában az első virágzó fa a szilva, ezért ez minden más fát, annak virágát és gyümölcsét maga mögé utasította.
  Koreában a Japán uralom alatt vezették be a Hanamit (a "virágnézés" ünnepsége) és ültették tele a városokat japán cseresznyefákkal, ezért ez sajnálatos módon a visszájára fordult és a megszállás jelképévé vált. Ezért a japán cseresznyefákat idővel kivágták, viszont a szokás a Koreában őshonos cseresznyefákkal megmaradt.
  Japánban az első virágzó fa tavasszal a cseresznye, ezért ami Kínában a szilva az itt egyértelműen a cseresznyefa. Ugyanakkor a gyönyörű, nagy japán cseresznyefák, amik ontják magukból a szirmokat, a szerelem és a bőség ígéretével, ironikus módon nem hoznak gyümölcsöt, ugyanis díszfák.



(http://fengshui-paintings.com)

  Érdemes odafigyelni a vásárlásra mert nem tárolható és nem utóérő gyümölcs, tehát könnyen bele lehet futni rothadó vagy éppen éretlen cserkóba.
Nem jó a fogyasztása után közvetlenül vizet inni, mert egyrészt higítjuk az emésztést, másrészt mert a felületén lévő élesztőgombákat így nem öli meg a gyomorsav és ez puffadást okozhat.

  Felkészülés a diétára

  Minden diéta akkor váltja be legjobban a hozzá fűzött reményeket, ha az előfeltételei teljesülnek. Gyümölcsöt enni persze mindig jó de jobb akkor ha egy jól megtervezett étrendbe iktatjuk be. Ennek része a megfelelő táplálkozás, táplálkozás kiegészítés, gyógynövények alkalmazása, méregtelenítés és testmozgás.

  Nekem az vált be a lgjobban, hogy 5-6 óra körül kivakarom magam az ágyból és gyümölcslével vagy gyógynövény főzettel, teával elindítom az emésztést. Ez azért fontos mert 5 és 7 óra között van a belek ideje. Az egész nap folyamán soha máskor nem lehet annyi salakanyagot kidobni mint ekkor. Sokkal könnyebb elfáradni a mellékhelységre és sokkal felszabadítóbb is mert a durva-fizikai anyagok melett ilyenkor nagyobb mennyiségben ürülnek ki finom-fizikai anyagok is, ezek a tudat által elhasznált energiák, különösen letapadt érzelmek.
  Az Áyurvéda vagy 3 főétkezést és két kisegítő étkezést javasol, vagy az ebédet teszi meg főétkezésnek és a reggelit csak fel, a vacsorát pedig csak levezetésnek ajánlja. Én ez utóbbinak vagyok a lelkes híve.
  Reggelre csak olajosmagot és teát fogyasztok.
Ez felhúzza az emésztést délre.
  Ebédre mehet minden ami a csövön kifér. Főleg a párolt zöldségeket részesítem előnyben rizzsel (baszmati, jázmin) vagy tésztafélékkel (burgonya-, durum-, hajdina-, rizstészta). Ha megfelelő időben, mennyiségben és minőségben étkezünk akkor a szervezetet egész nap lefoglaljuk emészteni valóval, amiből folyamatosan energiát kapunk és így délután sem éhezünk meg.
Igazából az egész napos zabálás oka az, hogy túl késő kelünk, nem indítjuk el az emésztést időben, agyonnyomjuk valami durva reggelivel, az emésztés nem épül fel délre, így túl korán vagy későn, túl sokat vagy keveset eszünk. De így nem jut megfelelő tápanyagokhoz a szervezet lehet, hogy bevisszük de nem tudja megfelelően feldolgozni így újra megéhezünk. Délután viszont nem hatékony az emésztés így újra nem jutunk megfelelő mennyiségű tápanyaghoz amitől újra megéhezünk. Végigzabálhatjuk az egész napot és mégis éhesek maradunk. Ez a minőségi éhezés lényege.
  Vacsorára pedig csak zöldség levest eszek, ha nagyon éhes vagyok akkor teszek bele tésztát vagy párolt zöldséget eszem. Ez lecsillapítja az emésztést és ellátja folyadékkal a szervezetet.

  A böjtöknek és a diétáknak lassú, dinamikus nyugalom tesz jót.
Ne életünk legstresszesebb időszakában kezdjünk bele de ne is a teljes tespedés kellős közepén, egy félresikerült szabadság alatt, amikor lelki szemeink előtt teletömött hűtőszekrények fognak felvonulni, amiből nagy guriga sajtok esnek ki és gördülnek egyenesen a lábunk elé...
  A másik feltétel, hogy szellemileg fel kell készülnünk. Ha állandóan pörgünk, stresszelünk, vágyakozunk akkor az emésztésünk nem fog átállni a salakanyagok feldolgozására. Így nem fog történni semmi csak éhesek és nagyon frusztráltak leszünk.
  Érdemes olyan időszakban nekikezdeni amikor kiegyensúlyozott a munkánk, szabadidőnkben valami nyugodt alkotó tevékenységet tudunk végezni.
  Fontos a testmozgás: séta, futás, csikung, ChiGyaloglás, ChiFutás, yoga.
  Bár erre mindig szükség van de diéta vagy böjt alatt még fontosabb a relaxáció, mivel méreganyagok szabadulnak fel és amíg távoznak feszültséget tudnak okozni. A legjobb relaxációk közé tartozik: a csikung, a trátaka, és a yoga nidra.
  Ha lelki töltetet szeretnénk adni ennek az időszaknak akkor meditáljunk -többet. A legjobb meditációk az alapmeditációk, amelyekből minden típus is származik. Ezek az imádandó istenség vagy a vezető megvilágosodott rúpája (formája), mantrája (imája) és a yantrája (az ima betűinek számértékéből konvertál geometriai ábra).



(http://www.krishna.com)

  Mennyi időt tervezzünk?

  Szerintem érdemes kipróbálni 1 napra.
Aztán ha kedvet kapunk rá akkor ki lehet próbálni 3 napra és így tovább.
Minnél hosszabb ideig csináljuk annál jobban oda kell figyelni azokra az étkezésekre amik alatt mást is eszünk mint cseresznyét.
Az olajosmaggal és egy kicsit kiadósabb ebéddel be tudjuk vinni a szükséges tápanyagokat és energiát. A diéta idejére -is- én kifejezetten javallanék egy organikus táplálék kiegészítőt támogatás gyanánt. (Az én kedvenceim: Chyawanprash, FuCoyDon, SpectraMaxx)

  Cseresznye diéta - light

  Reggeli (08:00): 1 dl olajosmag, 30 dkg cseresznye, 1 csésze tea.

  Tízórai (10:00): 30 dkg cseresznye.

  Ebéd (12:00): 2 fagyiskanál joghurtos rizs fűszersóval, 30 dkg cseresznye, 1 csésze tea.
Ha nem bírjuk a gyűrődést akkor hagyjuk el délben a gyümölcsöt és együnk párolt zöldséget rizzsel vagy tésztával.

  Uzsonna (16:00): 1 csésze tea

  Vacsora (18:00): 3 dl zöldségleves.

  Étkezések között: Még több cseresznye.

  Cseresznye diéta - hard

  Reggeli (08:00): 1 dl olajosmag, 0,5 dl tea.
Ilyenkor az agyonsztárolt zöld tea nem jó mivel túlzottan felerősíti az emésztést. Ebben az esetben a legjobb a többször érlelt, kínai öregtea a puer. Gyógynövények közül nagyon jó a maté.

  Ebéd (12:00): 50 dkg cseresznye.

  Uzsonna (16:00): 50 dkg cseresznye.

  Vacsora (18:00): 3 dl zöldségleves.

  Étkezések között: Még több cseresznye.

  Felmerülő nehézségek

  Az ebédig meglehetősen egyszerű eljutni, mert a reggeli gyümölcs vagy olajosmag jól lefolytja az emésztést. Az ebéd szokott lehangoló lenni, mert elmarad a szétzabáltamazagyam életérzés de hamar hozzá lehet szokni.
A gyümölcs miatt 15-16 óra körül garantáltan meg fogunk még egyszer éhezni, ezt használjuk is ki és toljunk be némi... cseresznyét.
A nap fénypontja a zöldségleves, amibe a napok előrehaladtával egyre több mindent próbál belepréselni az ember: -Még egy kicsi brokkoli, kelbimbó, egy kis risztészta, rizs, kenyérkockák, tofu... Itt a trükk az, hogy jó meleg legyen és kellemesen megtöltse az ember gyomrát. A nyugtató hatása számít, nem igazán az, hogy mennyi minden van benne.

  A cseresznye enyhe hashajtó de kiváló emésztés javító nagy mennyiségben, önmagában fogyasztva irritálhatja a gyomornyálkahártyát. Ezt agyoncsaphatjuk gyógynövényfőzetekkel (ázsiai citromfű, honey bush és rooi bush, maté), gyógykávéval és teákkal (puer).
Ha hosszú ideig azt érezzük (4 óránál tovább), hogy marja a gyomrunkat akkor se hagyjuk abba a diétát csak lazítsunk rajta. Iktassunk be egy picivel tartalmasabb ebédet.

  Mivel nem kerül be annyi energia amennyit megszoktunk egy darabig, amíg be nem indul a salakanyagok feldolgozása kevesebb energiánk lesz.
Leeshet a vérnyomásunk vagy szédülhetünk. Minden felnőtt ember tisztában van vele, hogy ez meddig normális. Ha úgy érezzük, hogy ez elüt a hétköznapok során is ismert apró rosszullétektől akkor se hagyjuk abba a diétát csak lazítsunk rajta. Iktassunk be egy picivel tartalmasabb ebédet.

  Mi fog történni?

  A tudat nagyon éberré és kiegyensúlyozottá válik. Amikor nem viszünk be sok szénhidrátot csak gyümölcsöt vagy zöldséget annak van egyfajta jellegzetes agyfényestő hatása.
Ezzel párhuzamosan a tudatunk egy része kiürül, ez egyfajta furcsa megosztottsággal jár, mintha egyszerre két dologra kéne figyelnünk. Itt nem történik semmi különleges csak a szénhidrát-gabona megvonás miatt a tudat lenyugszik és érzékelhetőbbé válnak olyan háttérban futó folyamatok is amiket amúgy nem annyira veszünk észre. Ez arra inspirálhat minket, hogy figyeljünk egy kicsit a tudatunkra. Ez lenne a valódi böjt célja. Használjuk ki a lehetőséget, alkossunk, relaxáljunk, meditáljunk.
  A végtagjaink könnyűvé válnak, mintha repülni szeretnénk. Itt most nem a vérnyomás leeséséről beszélek, hanem arról, hoigy valóban könnyebben fogunk mozogni. Ne engedjünk a csábításnak és ne szökeljünk a lépcsőn, sőt mozogjunk lassabban, megfontoltabban, tudatosabban.
  A test különböző részein melegséget sőt forróságot tapasztalhatunk. Főleg a fejben, a felsőtestben, a karokban és az alhasban jelentkezik.
Itt is egyrészt jobban érzékelhetjük a szervezet szokásos működését, másrészt a forróság érzete annak a jele, hogy a szervezet elindította a különféle önjavító folyamatait.
Harmadrészt a tápcsatorna tehermentesítésével a szervezet jobban koncentrál az életerőre (prána, csí, ki), többet képes felvenni és mi is jobban érzékeljük. Ugyanakkor az életerőt mi nyers formájában nem tudjuk teljesen felvenni, az átalakítása pedig számunkra túl lassú, ezért fogyasztjuk a növények által biotranszformákt tápanyagokat. A diéta és a böjt lehetőséget ad a szervezetnek a takarításra de ennek korlátai vannak.
A cseresznye is kiemelt életerő forrás, ezért szerepet játszik a megnövekedett érzékelésben. Ráadásul a hatásai ugyanazok mint  yoga és a csikung hatásai első körben: izület, szív- és érrendszer védő.

  Na jó de fogok-e vele fogyni?

  A cseresznye takarításban, táplálásban, az életerő növelésében, valamint az izületek, a szív- és érrendszer védelmében jó. Persze lehet vele fogyni is. Csak ez olyan mintha felmerülne, hogy:  szamurájkarddal lehet e sajtot vágni? Lehet csak nem célszerszám, hanem egy kicsit túlmutat rajta és nem is feltétlenül praktikus bár nagyon hatékony.
  Ha fogyókúrázni akarnék biztos keserű zöldség diétával próbálkoznék, zöldségpréslével vagy tejsavó alapú kiegészítőkkel, mert azok nagyon hatékonyan veszik el az éhségérzetet is.
Ugyanezt cseresznyével kivitelezni egy kicsit nehezebb, fájdalmasabb, nem is feltétlenül olcsóbb és nagy önfegyelem kell hozzá. De ha ez megvan akkor hatékony.
  Első fogyókúrának nem ajánlom mert nem könnyű és ha nem sikerül ne legyen az embernek egy újjabb felesleges kudarcélménye a témában.
Nem ajánlom olyan élethelyzetben, amikor nem lehet megfelelően szellemileg és érzelmileg rákészülni.
Ha nem teljesülnek a diéta alapfeltételei, akkor a cseresznye diéta jó 1 napos diétánk is vagy érdemes más fogyókúrás módszert választani. (Az kedvenc méregtelenítő és fogyókúrás fegyverem a SiseLEAN, pontosan azért mert minden élethelyzetben használható.)

  Pontos értékeket nem olvastam a cseresznye diéta kapcsán de rápörgettem néhány barátomat és rólunk valósággal olvad le a súly, nem is hiszem el. Ha végzünk akkor megosztom majd a saját és a barátaim tapasztalatát ez ügyben.

  Frissítés 1.

  Én végül 5 napig folytattam a diétát és ingadozóan de átlagosan napi 0,5 kg-ot fogytam. Ezért is hagytam abba, csak salaktalanításnak és feltöltésnek szántam a dolgot nem fogyókúrának.
  A barátaim is hasonló élményekről számoltak be csak ők rövidebb ideig csinálták a diétát.
  Érdekes mellékhatás volt, hogy eltűntek a fáradságból eredő, nehezen behatárolható, fantomszerű izület és végtagfájdalmak, amik nem akut esetben nap végére alakulnak ki.

  Ajánlott cikkek

  Kedvenc táplálék kiegészítőkkel kapcsolatos cikkeim

  Hétköznapi Áyurvédával kapcsolatos cikkeim

  Hétköznapi Áyurvéda - Méregtelenítés - Keserű zöldség diéta
  "Ez a diéta az ayurvédikus hagyományon alapul.

  Táplálkozás kiegészítők - kolloid - sisel: siselean 
  "A SiseLEAN egy étkezésszabályzó.
Lehet vele étkezést helyettesíteni, fogyni és sovány izomszövetet építeni."

  (Utolsó frissítés: 2014. 06. 30.)



  ayurvéda | méregtelenítés | cseresznye diéta
 

Válasz erre a bejegyzésre
Felhasználónév:

E-mail:

  Írja be a bal oldalt látható szöveget: