Címlap Blog zoli Védikus időtervezés - Részlet - Napi időbeosztás

2015.03.29 14:33:36
zoli


  Napi időbeosztás - Részlet

  Az Indiában fennmaradt ősi, un. védikus irodalomban sok ezer éves leírások találhatóak az idő természetéről és méréséről. Az egyik legmegdöbbentőbb szöveg az atomikus időmérést taglalja.



  Az atom (paramánu) az anyagi megnyilvánulás végső, oszthatatlan részecskéje.
  Ezen alapul az atomi idő, amely az atom mozgását jelenti, míg átszel egy bizonyos atomi teret és közben kombinálódik más atomokkal.
  Az idő mérése az atomok kombinálódásán alapul.
  Két atom egy kettős atomot alkot, három kettős atom pedig egy hexatomot (traszarénu). Három traszarénu alkot egy trutit. Közel hárommillió (3.037.500) truti alkot egy nádikát vagy dandát.
1 danda a nyugati kultúrában 30 percet jelent.
  Két danda alkot egy muhurtát.
Egy muhurta 60 percet jelent.
  Hat danda teszi ki egy nappal vagy egy éjjel negyedét (praha).
Hat danda számunkra 3 órát jelent.
  Egy nappal és egy éjjel négy-négy prahát tesz ki (yámá). 15 nap alkot egy félhónapot (paksa) és két félhónap egy hónapot . Hat hónap a nap útja déltől északig, a nap két útja pedig egy év.
Az emberi létforma hossza száz év.
Minden régióban ez a felosztás, ezek az arányok de nagyobbak vagy kisebbek a mértékegységek. Így minden élőlény száz évet él, a saját ideje szerint.

  (Srímad-Bhágavatam 03. ének, 11 fejezet: Az idő mérése az atom alapján)

  A védikus időmérés az egy muhurtát vagyis az egy órát tartja a legalapvetőbb időegységnek, mivel ezeknek a váltakozásai a leginkább tapasztalhatóak. A muhurta időciklust sokszor kötegelve, 2-4 órás ciklusokban is értelmezik.

  Áyurvédikus dosha felosztás

  Az Áyurvéda a Hosszú-élet-tudománya, egy Indiában fennmaradt, ősi gyógyászati mű. Ez a napot doshákra (tulajdonság) osztja fel. 3 dosha létezik, egy dosha 4 óráig tart és mindegyik kétszer fordul meg egy nap.
  A pitta a tűz és a víz elem kombinációja. Az emésztésért és a tűzért (elme, látás, idegrendszer, emésztés) felel.
A váta az éter és a levegő elem kombinációja. A mozgásért és a lebontásért felel.
A kapha a föld és a víz elem kombinációja. A beépülésért és a szervezet szerkezetéért felel.

  - 02:00 - 06:00 Elsődleges váta.
Hajnali kettőtől hatig tart, négy óráig erősödik, négytől pedig gyengül. Hajnali négykor van a csúcson, ilyenkor a legkönnyebb felkelni -ha időben lefeküdt az ember- és ilyenkor a legkönnyebb végezni a lelki gyakorlatokat is.
  - 06:00 - 10:00 Másodlagos kapha.
Hajnali hattól délelőtt tíz óráig tart, nyolcig erősödik, nyolctól pedig gyengül. Reggel nyolckor van a csúcson, ilyenkor a legjobb reggelezni. Ilyenkor indul el az emésztés, illetve fordul át a cseppfolyósító, éjszakai üzemmódból a nappali égető emésztésre. Itt csak az a cél, hogy az emésztést lefoglaljuk délig, reggel nem jó nehezen emészthető ételt vagy gabonát enni.
  - 10:00 - 14:00 Elsődleges pitta.
Délelőtt tíztől délután kettőig tart, délig erősödik, déltől pedig gyengül. Délben van a csúcson, ilyenkor tudjuk a legjobban megemészteni az ételt, ezért ekkor van itt az ideje egy jó kiadós és tápláló ebédnek. Ha ügyesen választjuk meg az időpontot akkor az ebéd ellát minket egész napra energiával, ha nem akkor egész délután enni fogunk, még is éhesek maradunk.
  - 14:00 - 18:00 Másodlagos váta.
Délután kettőtől hatig tart, négyig erősödik, négytől pedig gyengül. Négykor van a csúcson, innentől az emésztés folyamatosan gyengül és hat órára minimalizálódik, illetve átvált az elemésztő, cseppfolyósító üzemmódba. Ilyenkor már ne együnk vagy ha muszáj akkor mindenképpen valami könnyűt. A legjobb esti étel a zöldségleves, mert ez zaklatja fel legkevésbé az emésztést.
  - 18:00 - 22:00 Elsődleges kapha.
Délután hattól este tízig tart, nyolcig erősödik, nyolctól pedig gyengül. Nyolckor van a csúcson, ilyenkor a legkönnyebb elaludni. Ha tehetjük tíz óráig jussunk el az ágyig mert ez az időszak kedvez az elalvásnak és a pihenésnek. Ha beindul a másodlagos pitta, egyre zaklatottabb lesz az elménk, egyre nehezebben alszunk el és a pihenésünk is rosszabb minőségű lesz.
Ha nem tudunk korán lefeküdni de ebben az időszakban le tudunk egy kicsit bólintani, akkor feltétlenül tegyük meg.
Bár ilyenkor van a televízióban a főműsoridő, ilyenkor vagyunk a legvédtelenebbek vele szemben.
Egyrészt minden elektromos, világító dolog de különösen a mozgókép felzaklatja az elmét és nehezebben tudunk majd elaludni de cserébe rosszabbul is alszunk majd. A mozgókép tönkreteszi a belső képi világot is, elszakít minket a tudattalanunk nyelvezetétől és nehezebben értelmezhetővé teszi annak a kommunikációját, mint például az álmokat.
Másrészt ebben az időszakban kifárad az intelligencia és nem tudja megszűrni azt ami beárad az elmébe. Ebben a tudatállapotban, minden amit a televízióban látunk egy tudatalatti szuggesztióvá válik.
Ezért este, lefekvés előtt inkább olvasni célszerű.
  - 22:00 - 02:00 Másodlagos pitta.
Este tíztől hajnali kettőig tart, éjfélig erősödik, éjféltől pedig gyengül. Éjfélkor van a csúcson. Ilyenkor indul el az éjszakai emésztés, amikor a szervezet felégeti a salakanyagokat. Ha ilyenkor ébren vagyunk, akkor általában éhesnek érezzük magunkat. Ha eszünk a szervezet sem emészteni, sem méregteleníteni nem fog tudni és másnap gyomorégéssel, levertséggel ébredünk.

  Fontos, hogy nagyjából az este tíz és a hajnali négy óra közötti időszakot ágyban töltsük.
Ha valaki éjszaka dolgozik akkor célszerű eltolni a napját pontosan 12 órával, mivel minden doshának van egy másik ciklusa is aznap, amiben hasonló a funkciója. Tehát nem délben eszünk, hanem éjfélkor. Ez egy apró trükk, amivel minimalizálhatjuk a minket ért károsodást.

  Áyurvédikus pszichológiai felosztás


  Az Áyurvédikus pszichológia két órás ciklusokra osztja a napot. Minden ciklusnak van egy funkciója amit könnyebb benne elvégezni, illetve ha ezt nem tesszük meg akkor az idő törvényei ellen dolgozunk. Bizonyos dolgokat nagyon nehéz vagy egyáltalán nem lehet bepótolni.
Ez a felosztás nem a reggeli, hanem az esti időszakkal kezdődik, mert a lefekvés fogja meghatározni a felkelést.

  - 21:00 - 23:00 Pihen az intelligencia.
Ha ilyenkor alszunk, akkor javul az analitikus intelligenciánk és nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak leszünk. Ha ebben az időszakban ébren vagyunk akkor károsodik a megkülönböztető képességünk, zaklatottá és feszültté válunk. Az intelligencia elsődleges funkciója az, hogy meg tudjuk különböztetni egymástól a lelki és anyagi dolgokat és funkciókat. Ez a finom intelligencia működés károsodik ilyenkor a legjobban.
  - 23:00 - 01:00 Pihen a fizikai test.
Ha ilyenkor már alszunk, akkor másnap tele leszünk erővel, fizikálisan és mentálisan is erősek leszünk. Ha ebben az időszakban ébren vagyunk akkor másnap tompák és levertek leszünk. Nehezünkre esik majd a logikus gondolkodás és minden szellemi tevékenység.
  - 01:00 - 03:00 Pihen az idegrendszer.
Ha ilyenkor alszunk, akkor érzelmileg kiegyensúlyozottabbak és dinamikusabbak leszünk. Ha ebben az időszakban ébren vagyunk akkor másnap érzelmileg frusztráltak és ingerlékenyek leszünk. Károsodik az a képesség, hogy megtaláljuk a helyes egyensúlyt az agresszió és az apátia között.

  A fentiek fényében nem jó ha valaki hajnali három óra előtt kel, mivel ezt az időszakot ágyban és alvással kell tölteni. Ha valaki erőszakosan felkel hajnali három óra előtt, akkor hamar kiéghet érzelmileg és elveszítheti a célját.

  - 03:00 - 04:00 Ébred a lelki és a szellemi erő.
  Szűkebb értelemben hajnali három és négy, tágabb értelemben három és hat óra között a legjobb a lelki és szellemi gyakorlatokat végezni. Ilyenkor az elme a lehető legkevesebb követeléssel áll elő, szilárd de nem feszült. Ebben az időszakban működik a legjobban a lelki intelligencia. Ilyenkor tudunk a legkönnyebben különbséget tenni a lelki és az anyagi dolgok között. Ilyenkor ismerjük fel a legkönnyebben, hogyan tudjuk még a halott anyagot is lelki szempontból az önmegvalósítás érdekében használni.

  További részletek a Védikus időtervezés képzésen!

  További bejegyzések Védikus időtervezés témában

  Névjegy

  Árak és kedvezmények



  Napi időbeosztás | részlet | Védikus időtervezés
 

Válasz erre a bejegyzésre
Felhasználónév:

E-mail:

  Írja be a bal oldalt látható szöveget: