Címlap Blog zoli Filmajánló: I Origins - A Szem Tükrében

2015.08.25 18:52:43
zoli


  Az Another Earth (Felettünk a Föld) készítője, Mike Cahill tavaly újra forgatott.
Az I Origins (A szem tükrében) ugyanolyan lassú, hogy alig lehet végig nézni de ugyanolyan érdekes, hogy nem lehet abbahagyni.
  Követve a hagyományokat, biztos ami biztos, ennek a címét is félrefordították. Ahogy az Another Earth is tökéletesen fordítható lett volna Másik Földként, úgy az I Origins tükörfordítása is megállta volna a helyét Származásomként.
  A film zeneszerzői szintén a Fall On Your Sword tagjai, Phil Mossman és Will Bates de nekem még sem volt olyan pszichedelikus mint az előző film zenéje.
  Szerepel benne az előző filmjének a főszereplője Brit Marling és a Walking Dead sorozat sztárja Steven Yeun is aki úgy látszik szépen egyengeti a karrierjét a sorozat mellett, ezúttal is erős karakter szerepet vállalt.



Salomina szerepében Kashish, aki most debütált. Nem tudom mit hoz számára a jövő de azt már most látni, hogy nézni azt nagyon tud. Kenterbe veri a nagy elődöket mint Kim Dzsongun, Vladimir Putin és természetesen Braco.

  A film szintén egzisztencialista kérdéseket feszeget.
  A felvezetésben megismerjük Iant (Michael Pitt) aki molekuláris biológus és a szem evolúcióját kutatja. Szeretné feltérképezni a szem fejlődését, evolúcióját lépésről-lépésre, hogy megcáfolja az Intelligens Tervezettség azon elméletét, hogy egy ilyen bonyolult szerv, mint a szem nem alakulhatott ki apró módosulásokkal, lépésenként.
Romantikus szokása, hogy szemeket fotóz. Minden ember írisze teljesen egyedi, megismételhetetlen. Így ismerkedik meg Sofival (Astrid Bergès-Frisbey) aki viszont erősen ezoterikus beállítottságú. Hisz a sorsban, a végzetben, a lélekvándorlásban és egy az embernél magasabb intelligenciában, Istenben.
Ez aztán folyamatos, megoldhatatlan vitákat szül közöttük, ahogy az értelem és az érzelem összecsap.
  Az I Origins nagyon ügyesen nem foglal állást vallási kérdésekben, bár a távol-keleti hagyomány felé húz, nincs erősebb utalás benne egyetlen vallás felé sem.
További erénye, hogy rámutat az erőltetett racionalizmus határaira, amikor a tudományos világképet más területeken is -szellemi vagy lelki szinten, változatlan formában akarják használni. Jól megmutatja a tudomány arrogáns hozzáállását a lelki és a szellemi kérdésekben és azt, hogy milyen fénysebességgel csúszik át az ember ha nincs más választása az irracionalitás területére, ami attól, hogy nem racionális még nem valótlan. Itt azt a tipikus esetet láthatjuk amikor a tapasztalható világot nem fedi le a tudományos kutathatóság.
Ugyanakkor rámutat az erőltetett ezotéria határaira is, amikor a szellemi vagy lelki folyamatokat, csak azért mert léteznek és tapasztalhatóak, tudományosan akarják igazolni. Az exoterikus (felületes) ezotériára (részletes) kifejezetten jellemző, hogy miközben elveti a tudományt, a saját létét még is kétségbeesetten próbálja tudományos eszközökkel alátámasztani. Elfeledkezve arról, hogy ezen a területen megvalósítani kell és nem bizonyítani.

  Ian és Sofi első találkozása viharos gyorsasággal ér véget. Mivel egy Halloween partin találkoztak először, Ian nem ismeri Sofi arcát csak a szemeit látta és fotózta le.
Már a felvezetésben elkezd kibontakozni az ezoterikus szál, amikor Ian semmilyen racionális eszközzel sem tudja Sofit felkutatni. Észrevesz egy ismétlődő mintát, egy jelet ami elvezeti őt újra Sofihoz.
  A film első felében folyamatosan látjuk, halljuk ezeket a sorsszerű képeket és mondatokat csak még nem tudjuk, hogy mi a jelentőségük de ahogy halad előre a történet egyre nyilvánvalóbbá válik a közelgő tragédia.

 "-Sofi én a bizonyítékban hiszek! Nincs bizonyíték, hogy létezik egy varázsos lény, ami láthatatlan és felettünk él. itt a fejünk felett.
  -Hány érzéke van egy kukacnak? (Ian kukacok fényérzékelésével kísérletezik.)
  -Kettő. Szaglás és érintés. Miért?
  -Szóval úgy élnek, hogy nem látják, nem ismerik a fényt ugye? A fény fogalma számukra elképzelhetetlen.
  -Igen.
  -De mi emberek tudjuk, hogy a fény létezik, körülöttük, a fejük felett, csak ők nem érzékelik. Viszont egy kis mutációval igen. Ugye?
  -Így van.
  -Nos Dr. Szem, talán néhány ember, ritka ember, kifejlesztett egy új érzékszervet, egy lelki szemet és lát egy világot, ami felettünk van, mindenhol úgy ahogy a fény a kukacok felett.
  -Akkor te egy mutáns vagy.
  -Öhöm. És nem én vagyok az egyetlen."




Ian (Michael Pitt) arca Sofi érvelése közben megfizethetetlen. 

  Spoiler Alert On!

  Sofi egy tragikus balesetben életét veszíti, amitől Ian teljesen összeroppan. Csak az asszisztense Karen (Brit Marling) és a kutatása miatt képes visszatérni a látszólagosan normális kerékvágásba.
  Ian egyik kollégája Kenny (Steven Yeun) egy hatalmas adatbázison dolgozik, ami összegyűjti az összes különböző adatbázisokba szkennelt retina képeket és a hozzájuk tartozó személyes adatokat.
  Közös gyermekük retina képe is bekerül a kórházban ebbe az adatbázisba de a rendszer duplikációt mutat egy másik adatlappal. Csakhamar kiderül, hogy a rendszerben ritkán de előfordul duplikáció, rögtön Sofi esetében is. Él Indiában egy kislány -Salomina (Kashish)- akit egy helyi közösségi házban szkenneltek, akinek a retina képe megegyezik Sofiéval és nem sokkal az után született, hogy Sofi meghalt.
  Senki sem meri kimondani a végkövetkeztetést. Kenny teljesen tagadja, Ian hajlandó róla beszélni de csak tudományos alapon és Karen az aki nem mondja ki ugyan de kezdi érteni, hogy miről van szó valójában. Ő küldi el Iant Indiába, hogy keresse meg a kislányt és végezzen el vele egy memória tesztet, amit azonos retina képű emberekkel szoktak elvégezni. A teszt lényege, hogy véletlenszerű képek közé olyanokat kevernek amiket csak a régebben élt személy ismert és azt figyelik, hogy az alany felismeri-e ezeket.
  A tudományos kísérlet kétértelmű eredménnyel zárul, az alany által nem ismerhetett képek felismerésének az aránya alig valamivel jobb, mint a véletlen esetében. Végül a végső érvet nem is tudományosan kapjuk meg, hanem egy tudományosan nem kutatható, véletlen, sorszerű helyzetben.

  Spoiler Alert Off!

  A film nagyon ügyesen és valóságosan mutatja be a történetet tudományos, a lelki realitással kapcsolatban teljes tagadásban élők szemszögéből. Jellemző, hogy a lélekvándorlás kifejezés először és utoljára a 94. percben hangzik el. Ezért nem is egy klasszikus, elcsépelt, ezoterikus, lélekvándorlós filmet látunk. A rendező ennél is mélyebbre megy, ugyanakkor nem foglal állást, nem ideologizál csak megmutatja a racionálisan és az irracionálisan létező közötti határt.
  Ezért bár az IMDB-n a film 7,3-at kapott, még sem lett belőle sem egy kasszarobbantó alkotás, sem egy divat ezoterikus sikerfilm. Ettől mélyebb, intelligensebb, lassabb filmről van szó.

  "Ha az lehetséges lenne, hogy valódi kapcsolatot létesítsünk a közönséggel, hogy azt mondják: gyere és beszélgessünk erről! Az több lenne, mint amit álmodtam! - Mike Cahill

I Origins (2014)
Műfaj: Dráma, Misztikus, Sci-Fi
Rendező: Mike Cahill
Zene: Will Bates és Phil Mossman
Ajánlott oldalak:
- Hivatalos oldal (ENG)
- IMDB (ENG)
- Wikipedia (ENG)
- Megrendelhető (ENG)



  Filmajánló | I Origins | A Szem Tükrében
 

Válasz erre a bejegyzésre
Felhasználónév:

E-mail:

  Írja be a bal oldalt látható szöveget: