Címlap Blog Címke: Napi időbeosztás


Címke: Napi időbeosztás

2015.03.29 14:33:36
zoli


  Napi időbeosztás - Részlet

  Az Indiában fennmaradt ősi, un. védikus irodalomban sok ezer éves leírások találhatóak az idő természetéről és méréséről. Az egyik legmegdöbbentőbb szöveg az atomikus időmérést taglalja.



  Az atom (paramánu) az anyagi megnyilvánulás végső, oszthatatlan részecskéje.
  Ezen alapul az atomi idő, amely az atom mozgását jelenti, míg átszel egy bizonyos atomi teret és közben kombinálódik más atomokkal.
  Az idő mérése az atomok kombinálódásán alapul.
  Két atom egy kettős atomot alkot, három kettős atom pedig egy hexatomot (traszarénu). Három traszarénu alkot egy trutit. Közel hárommillió (3.037.500) truti alkot egy nádikát vagy dandát.
1 danda a nyugati kultúrában 30 percet jelent.
  Két danda alkot egy muhurtát.
Egy muhurta 60 percet jelent.
  Hat danda teszi ki egy nappal vagy egy éjjel negyedét (praha).
Hat danda számunkra 3 órát jelent.
  Egy nappal és egy éjjel négy-négy prahát tesz ki (yámá). 15 nap alkot egy félhónapot (paksa) és két félhónap egy hónapot . Hat hónap a nap útja déltől északig, a nap két útja pedig egy év.
Az emberi létforma hossza száz év.
Minden régióban ez a felosztás, ezek az arányok de nagyobbak vagy kisebbek a mértékegységek. Így minden élőlény száz évet él, a saját ideje szerint.

  (Srímad-Bhágavatam 03. ének, 11 fejezet: Az idő mérése az atom alapján)

  A védikus időmérés az egy muhurtát vagyis az egy órát tartja a legalapvetőbb időegységnek, mivel ezeknek a váltakozásai a leginkább tapasztalhatóak. A muhurta időciklust sokszor kötegelve, 2-4 órás ciklusokban is értelmezik.

  Áyurvédikus dosha felosztás

  Az Áyurvéda a Hosszú-élet-tudománya, egy Indiában fennmaradt, ősi gyógyászati mű. Ez a napot doshákra (tulajdonság) osztja fel. 3 dosha létezik, egy dosha 4 óráig tart és mindegyik kétszer fordul meg egy nap.
  A pitta a tűz és a víz elem kombinációja. Az emésztésért és a tűzért (elme, látás, idegrendszer, emésztés) felel.
A váta az éter és a levegő elem kombinációja. A mozgásért és a lebontásért felel.
A kapha a föld és a víz elem kombinációja. A beépülésért és a szervezet szerkezetéért felel.

  - 02:00 - 06:00 Elsődleges váta.
Hajnali kettőtől hatig tart, négy óráig erősödik, négytől pedig gyengül. Hajnali négykor van a csúcson, ilyenkor a legkönnyebb felkelni -ha időben lefeküdt az ember- és ilyenkor a legkönnyebb végezni a lelki gyakorlatokat is.
  - 06:00 - 10:00 Másodlagos kapha.
Hajnali hattól délelőtt tíz óráig tart, nyolcig erősödik, nyolctól pedig gyengül. Reggel nyolckor van a csúcson, ilyenkor a legjobb reggelezni. Ilyenkor indul el az emésztés, illetve fordul át a cseppfolyósító, éjszakai üzemmódból a nappali égető emésztésre. Itt csak az a cél, hogy az emésztést lefoglaljuk délig, reggel nem jó nehezen emészthető ételt vagy gabonát enni.
  - 10:00 - 14:00 Elsődleges pitta.
Délelőtt tíztől délután kettőig tart, délig erősödik, déltől pedig gyengül. Délben van a csúcson, ilyenkor tudjuk a legjobban megemészteni az ételt, ezért ekkor van itt az ideje egy jó kiadós és tápláló ebédnek. Ha ügyesen választjuk meg az időpontot akkor az ebéd ellát minket egész napra energiával, ha nem akkor egész délután enni fogunk, még is éhesek maradunk.
  - 14:00 - 18:00 Másodlagos váta.
Délután kettőtől hatig tart, négyig erősödik, négytől pedig gyengül. Négykor van a csúcson, innentől az emésztés folyamatosan gyengül és hat órára minimalizálódik, illetve átvált az elemésztő, cseppfolyósító üzemmódba. Ilyenkor már ne együnk vagy ha muszáj akkor mindenképpen valami könnyűt. A legjobb esti étel a zöldségleves, mert ez zaklatja fel legkevésbé az emésztést.
  - 18:00 - 22:00 Elsődleges kapha.
Délután hattól este tízig tart, nyolcig erősödik, nyolctól pedig gyengül. Nyolckor van a csúcson, ilyenkor a legkönnyebb elaludni. Ha tehetjük tíz óráig jussunk el az ágyig mert ez az időszak kedvez az elalvásnak és a pihenésnek. Ha beindul a másodlagos pitta, egyre zaklatottabb lesz az elménk, egyre nehezebben alszunk el és a pihenésünk is rosszabb minőségű lesz.
Ha nem tudunk korán lefeküdni de ebben az időszakban le tudunk egy kicsit bólintani, akkor feltétlenül tegyük meg.
Bár ilyenkor van a televízióban a főműsoridő, ilyenkor vagyunk a legvédtelenebbek vele szemben.
Egyrészt minden elektromos, világító dolog de különösen a mozgókép felzaklatja az elmét és nehezebben tudunk majd elaludni de cserébe rosszabbul is alszunk majd. A mozgókép tönkreteszi a belső képi világot is, elszakít minket a tudattalanunk nyelvezetétől és nehezebben értelmezhetővé teszi annak a kommunikációját, mint például az álmokat.
Másrészt ebben az időszakban kifárad az intelligencia és nem tudja megszűrni azt ami beárad az elmébe. Ebben a tudatállapotban, minden amit a televízióban látunk egy tudatalatti szuggesztióvá válik.
Ezért este, lefekvés előtt inkább olvasni célszerű.
  - 22:00 - 02:00 Másodlagos pitta.
Este tíztől hajnali kettőig tart, éjfélig erősödik, éjféltől pedig gyengül. Éjfélkor van a csúcson. Ilyenkor indul el az éjszakai emésztés, amikor a szervezet felégeti a salakanyagokat. Ha ilyenkor ébren vagyunk, akkor általában éhesnek érezzük magunkat. Ha eszünk a szervezet sem emészteni, sem méregteleníteni nem fog tudni és másnap gyomorégéssel, levertséggel ébredünk.

  Fontos, hogy nagyjából az este tíz és a hajnali négy óra közötti időszakot ágyban töltsük.
Ha valaki éjszaka dolgozik akkor célszerű eltolni a napját pontosan 12 órával, mivel minden doshának van egy másik ciklusa is aznap, amiben hasonló a funkciója. Tehát nem délben eszünk, hanem éjfélkor. Ez egy apró trükk, amivel minimalizálhatjuk a minket ért károsodást.

  Áyurvédikus pszichológiai felosztás


  Az Áyurvédikus pszichológia két órás ciklusokra osztja a napot. Minden ciklusnak van egy funkciója amit könnyebb benne elvégezni, illetve ha ezt nem tesszük meg akkor az idő törvényei ellen dolgozunk. Bizonyos dolgokat nagyon nehéz vagy egyáltalán nem lehet bepótolni.
Ez a felosztás nem a reggeli, hanem az esti időszakkal kezdődik, mert a lefekvés fogja meghatározni a felkelést.

  - 21:00 - 23:00 Pihen az intelligencia.
Ha ilyenkor alszunk, akkor javul az analitikus intelligenciánk és nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak leszünk. Ha ebben az időszakban ébren vagyunk akkor károsodik a megkülönböztető képességünk, zaklatottá és feszültté válunk. Az intelligencia elsődleges funkciója az, hogy meg tudjuk különböztetni egymástól a lelki és anyagi dolgokat és funkciókat. Ez a finom intelligencia működés károsodik ilyenkor a legjobban.
  - 23:00 - 01:00 Pihen a fizikai test.
Ha ilyenkor már alszunk, akkor másnap tele leszünk erővel, fizikálisan és mentálisan is erősek leszünk. Ha ebben az időszakban ébren vagyunk akkor másnap tompák és levertek leszünk. Nehezünkre esik majd a logikus gondolkodás és minden szellemi tevékenység.
  - 01:00 - 03:00 Pihen az idegrendszer.
Ha ilyenkor alszunk, akkor érzelmileg kiegyensúlyozottabbak és dinamikusabbak leszünk. Ha ebben az időszakban ébren vagyunk akkor másnap érzelmileg frusztráltak és ingerlékenyek leszünk. Károsodik az a képesség, hogy megtaláljuk a helyes egyensúlyt az agresszió és az apátia között.

  A fentiek fényében nem jó ha valaki hajnali három óra előtt kel, mivel ezt az időszakot ágyban és alvással kell tölteni. Ha valaki erőszakosan felkel hajnali három óra előtt, akkor hamar kiéghet érzelmileg és elveszítheti a célját.

  - 03:00 - 04:00 Ébred a lelki és a szellemi erő.
  Szűkebb értelemben hajnali három és négy, tágabb értelemben három és hat óra között a legjobb a lelki és szellemi gyakorlatokat végezni. Ilyenkor az elme a lehető legkevesebb követeléssel áll elő, szilárd de nem feszült. Ebben az időszakban működik a legjobban a lelki intelligencia. Ilyenkor tudunk a legkönnyebben különbséget tenni a lelki és az anyagi dolgok között. Ilyenkor ismerjük fel a legkönnyebben, hogyan tudjuk még a halott anyagot is lelki szempontból az önmegvalósítás érdekében használni.

  További részletek a Védikus időtervezés képzésen!

  További bejegyzések Védikus időtervezés témában

  Névjegy

  Árak és kedvezmények


  Napi időbeosztás | részlet | Védikus időtervezés
Hozzászólások 0Találatok: 841  

2015.03.15 19:52:19
zoli


  Az Indiában fennmaradt ősi írott tudást és hagyományt védának nevezik, maga a kifejezés is tudást jelent.



  A védikus irodalom felosztása

  A védikus irodalom funkcionálisan három nagy részre oszlik.

  Az első csoport az azonos nevű véda. Ez tartalmazza az ősi tudás alapjait.
(A Rigvéda tartalmazza a himnuszokat.   A Yadzsurvéda prózai szövegeket tartalmaz, ami az rítusok körülményeit írják le. A Számavéda az énekek könyve. Az Atharvavédához minden más funkció tartozik, főleg társadalomtudományokat tartalmaz.)

  A második csoport a védánga. Ez tartalmazza az elméletet, ami az alkalmazáshoz kell.
(A Siksa a fonetika, a szanszkrit szavak kiejtésének a tudománya. A Csanda a versmérték. A Vyákarana a nyelvtan. Nirukta a szókincs és az értelmezés. A Kalpa a rítusok leírása. A Dzsyotisa az idő tudománya, meghatározza, hogy egy adott időszak, milyen cselekvésnek kedvez.)

  A harmadik csoport az upánga. Ez a védikus tudás az életben való alkalmazása.
(A Mimánsá a védikus szövegek különböző értelmezési szintjeit mutatja be. Purána a védikus történelem leírása. A Dharma az ember természetével és a társadalomtudományokkal foglalkozik. A Nyáya tartalmazza a logikát.)

  A Dzsyotisa csoport

  Az idő tudományát a Dzsyotisa csoport mutatja be.

  Hat nagy része van. Az első kettő természettudomány, a következő négy pedig magyarázó-tudomány, amely következtetéseket tartalmaz.

  A Ganitához tartozik a matematika (számtan, algebra, geometria, trigonometria).
  A Dzsyotisa a csillagászat, a bolygók helyzetét határozza meg egy adott pillanatban.

  Innentől már a magyarázó-tudomány résznél vagyunk. Azt egzakt módon meg lehet mondani, hogy egy adott bolygó hol tartózkodik egy pillanatban de azt már nem, hogy mit jelez. A jelzést a tudásunk és a megértésünk mértékében tudjuk megérteni.
Ez azért fontos, mert az asztrológiában sokszor tapasztalható eltérés az elmélet és a gyakorlat között.
Ez sok nyugati asztrológust arra indít, hogy elkezdje megmagyarázni az eltérést és a valóságot az elmélethez akarja igazítani. A védikus reakció ezzel ellentétben az, hogy az eltérést jelzésnek vesszük és megpróbáljuk megérteni, hogy mit jelent.

  A Dzsátika az asztrológia, a bolygók jelzéseit értelmezi a sorsunk tükrében.
  A Számudrika a fiziognómia, a bolygók és a szervezet fizikai tulajdonságainak a kapcsolatát mutatja meg.
  A Nimita tartalmazza az ómeneket, a környezet és a bolygók kapcsolatának a hatását vizsgálja.
  A Prasna az asztrológia elemzés során feltett kérdések és a bolygók hatásának a kapcsolatát vizsgálja.

  Hogy még egyszerűbb legyen a helyzet, a védák tele vannak hiperhivatkozásokkal. Minden témának megvan az alapirodalma de bárhol vetődik fel az adott téma újra, az az alapirodalomhoz tartozik.
Az idő tudományához szervesen kapcsolódik még az Áyurvéda (ami szervesen kapcsolódik az Atharvavédához és a Puránákhoz is), az orvoslás irodalma, mivel sokat foglalkozik az időbeosztással. A Puránák (általános történelem) és az Itihászák (egy dinasztia történelme) szintén sokat foglalkoznak az idővel, ráadásul történelmi művekként precedensként is szolgálnak a gyakorlati alkalmazásra.

  A magyarázó művek

  Az idő tudományának, különösen az asztrológiának rengeteg magyarázó műve van.
Az írók között vannak olyan szentek, akik egy adott védikus írást vagy annak egy részét logikailag folytatni kezdték és ezzel majdnem a védákkal egyenértékű műveket hoztak létre -Nyáya.
És vannak számunkra fontos de kevésbé örök érvényű művek is, amik inkább kortárs mayagrázó írások.

  Ezek voltak az idő tudományának az egzakt, tanulható forrásai.

  A hagyomány

  A védikus oktatás mindig a tanítványi láncolaton száll alá.
Egyaránt tartalmazza a lelki tudást és a védikus tudományokat.
Az oktatás kolostorokban, ásramákban (városon kívül), templomokban (városon belül), gurukulákban (a tanító háza/családja) vagy egyéb szanghában (közösségben) történik.
A tanító nem csak lelki tanítómester lehet, hanem lehet egy szakember is vagy akár egy nagyobb tudású barát is. És a helyszínnek sem kell feltétlenül formálisnak lennie. Én rengeteg hasznos dolgokat tanultam modern előadásokon a témában.

  A hagyomány nem egzakt, nehezebben fogható meg és adható át.
Sok embernek ez zavaró mert nincs írott forrás (tanulmány, könyv, honlap).
A tudás átadás közvetlenül emberek között zajlik, mindenféle egyéb közvetíti közeg nélkül így sok múlik az emberi kapcsolatokon is.
Ha a tanító megfelelő akkor az sokkal részletesebb tudást és legfőképpen alkalmazást jelent, mint egy könyv ismerete de ha a tanító nem megfelelő az teljesen félre viheti az embert.
Ezért a tanulónak kell megfelelő előképzettséggel rendelkeznie. Egyrészt fel kell ismerni a jó tanítót vagy csak úgy általában a jó embert. Másrészt minimálisan ismernie kell az adott témát. Harmadrészt nem szabad otthon hagynia a józan paraszti eszét.


  Napi időbeosztás | részlet | Védikus időtervezés
Hozzászólások 0Találatok: 800  

2014.02.28 21:21:00
zoli


  Az Áyurvéda az ebédet tartja a legfontosabb étkezésnek, a reggeli inkább felvezető szerepet kap. Az a dolga, hogy lefoglalja az emésztést délig és kellemesen megéhezzünk ebédre. Ha túl éhesek leszünk túl fogjuk magunkat enni, ami árt az emésztésnek. Ha nem leszünk elég éhesek akkor pedig keveset eszünk vagy eltoljuk az ebédet. Mindkettőnek ugyanaz lesz az eredménye. Az egyik esetben hamar megéhezünk úja, a másik esetben minél távolabb kerülünk a déli időponttól annál gyengébb lesz az emésztés, a szervezet nem jut hozzá a szükséges energiához és újra éhséget jelez. Sok ember ezért lesz éhes egész délután, annak ellenére is, hogy folyamatosan eszik.
  A magyar kultúrában egy ettől eltérő szokás alakult ki. Reggelizz úgy mint egy király, ebédelj úgy mint egy szolga és vacsorázz úgy mint egy koldus. Valakinek az étkezése alapján össze lehet állítani a pszichoprofilját. Sajnos ez nem vet túl jó fényt ennek a hagyománynak a gyakorlóira.
Ha valaki sokat eszik reggelire akkor valószínűleg nagyon éhes. Ebből az alábbi dolgokat tudhatjuk meg róla. Valószínűleg későn vacsorázott amikor már nagyon gyenge az emésztés, későn feküdt le, talán még alkoholt is ivott. Ezért éjjel a szervezete nem tudott sem emészteni sem méregteleníteni. Másnap nehezen, gyomorégéssel kelt fel, talán még el is aludt.
Tudni kell, hogy reggel nem igazán van étvágy de magának az emésztésnek a beindulása nagyon hasonló érzetet kelt. Pont ezt kell megnyugtatni egy könnyű reggelivel. Sokan viszont nem gondolkoznak el a test jelzésein és azonnal enni kezdenek.

  Churmur (bio chips, bio snack)



- bombay mix -

  A churmur vagyis az indiai snack véletlenül sem hasonlít a nyugati snackekre és nem is számít egészségtelen junk-foodnak.
Gyakorlatilag bármiből lehet készíteni ami olajban süthető. Visszatérő elem a csicseriborsó tészta, különféle hüvelyesek, puffasztott rizs és sokféle fűszer.
Nagyon elterjedt reggelik de fogyasztják őket minden más napszakban is.
Minden családnak, régiónak megvan a maga jellegzetes receptúrája. Ezeknek aztán vannak utcai és kereskedelmi változatai is.
Ettől függetlenül vannak nyugaton is színvonalas snackek és chipsek de nem igazán terjedtek el széles körben, otthoni készítésük pedig még annyira sem.

  Gyümölcs (friss, aszalt, szárított gyümölcs, kompót)



- Egyik kedvenc reggelim: maté tea és mandarin. -

  Reggel a gyümölcs sok embert puffaszt. Ennek az az oka, hogy a gyümölcsök a nap princípiumhoz tartoznak, mint a nappali emésztés is de reggel ez még nagyon gyenge.
Sokan ezért hiszik azt, hogy a gyümölcs egészségtelen (sav-bázis egyensúly, új biológia), pedig csak minden ételnek megvan a megfelelő időpontja amikor célszerű őket fogyasztani.
Aki puffad a gyümölcstől az egyen savanyú gyümölcsöket (citrus félék), vagy egye őket aszalva vagy szárítva. A kompót is nagyon jó mert az édes íz jót tesz az elmének, kiegyensúlyozza az érzelmeket.

  Olajos mag (csonthéjasok)



- diákcsemege -

  Az olajos magok kiválóan táplálják és fűtik a testet, kis mennyiségben is jól lefoglalják az emésztést. Minden elvárásnak megfelel, egészséges és gyors.
A kapha és a váta típusúak nyugodtan fogyaszthatják, mert nekik jót tesznek az olajos és hevítő ételek de a pitták vigyázzanak vele, mert túlfűti a szervezetet, nekik heti 2-3 alkalommal javasolt.

  Vannak olyan modern, nyugati reggeli típusok, amik nem részei az áyurvédikus hagyománynak de hasonló elvekből építkeznek.

  English breakfast light



- English breakfast light kínai öregteával. -

  Az angol konyhaművészet viszonylag keveset adott a világnak. Miközben egykoron a fél világot uralták és hozzáfértek a legkülönlegesebb alapanyagokhoz és fűszerekhez, a konyhájuk meglepően egyhangú és ízetlen maradt. Angliában szinte az összes jó kaját a bevándorlók csinálják. Ennek megfelelően a Full english breakfast is borzasztó. Most még is ki akar babot enni reggelire?
  De létezik az angol reggelinek egy egyszerűsített változata: pirítós, vaj, lekvár és tea. Ez tökéletes. A pirítós egy rendkívül könnyen és gyorsan emészthető gabonafajta. Egy kevés vaj jót tesz az emésztésnek reggel. Az édes íz jót tesz az elmének, kiegyensúlyozza az érzelmeket. A meleg tea szintén jót tesz az emésztésnek.
  A tea nem tesz feltétlenül jót az embernek reggel, mert a koffein könnyen fejbe nyomhatja és éhgyomorra a csersav sem ideális a gyomornyálkahártyának.
Fekete teát megfázás ellen célszerű inni, zöld teát pedig gyulladásos betegség ellen.
Az öregtea (puer) a többszöri erjesztés miatt kevesebb csersavat tartalmaz, így nem terheli meg a gyomornyálkahártyát akár éhgyomorra sem, ezért hívják öregember teának is, mert idősebb korban sem bántja az ember gyomrát. A koffein tartalma is máshogy működik, nem terheli meg a szív- és érrendszert.
Szintén jók reggel a pirított teák (pl. houjicha) mert a pirítással jelentősen csökken a koffein és a csersav tartalom, ezért ezeket a teákat még akár vízpótlónak is lehet használni.


  Hétköznapi Áyurvéda | Napi időbeosztás | Az 5 legjobb reggeli
Hozzászólások 0Találatok: 1225