Címlap Blog Címke: A cél mint pszichoterápia


Címke: A cél mint pszichoterápia

2015.10.07 13:59:18
zoli


  A legtöbb problémánk az életben attól függetlenül, hogy milyen területen alakul ki, közvetve vagy közvetlenül visszavezethető valamilyen problémánkra a célunkkal kapcsolatban.

  Másodlagos terápia: Találd meg a célod!



Mit szeretnél, merre menjen tovább az életed?

  Ha valamilyen probléma van a célunkkal kapcsolatban az általában két probléma körre vezethető vissza.
  Az elsőbe olyan dolgok tartoznak, mint a cél hiánya, súlyosabb esetben a cél szükségességének tagadása. Ha valamilyen divatos, nemes de minket egyáltalán nem motiváló célt tűzünk ki.
  A második körbe olyan dolgok tartoznak, mint a célok szükségességének relativizálása vagy túlmisztifikálása. Túlzott erőfeszítés megtétele egy adott cél érdekében, ami már egyre nyilvánvalóbban nem vesz figyelembe valamilyen problémát vagy már nem is a célra tart. A túl sok vagy a túl kevés célkitűzés megléte, ami elhibázza a megfelelő célt, nehezen kategorizálható, nehezen megfogalmazható, nem tiszta és zavaros.
  Ahogy elkezdünk valamit csinálni, ezek a hibák azonnal kibuknak.
  Az első körből származó probléma esetén szinte bármit is csinálunk, nem leszünk lelkesek és motiváltak. Ez indokolatlan fáradtsághoz, lehangoltsághoz, kábultsághoz és depresszióhoz vezet.
  A második körből származó probléma egyik eredménye a hangulatingadozás, a másik pedig a zavarodottság.
A hangulatingadozás a szélsőséges értékrend, az abból fakkadó munkavégzés és az össze-vissza érkező eredmények miatt alakul ki.
A zavarodottság oka pedig a zavaros célkitűzés, amikor nem világos, hogy elértük-e a célt vagy az, hogy minek is kéne történnie.

  A nem megfelelően kitűzött cél nem állja ki az idő próbáját, hosszú távon nem tartható fenn, a gyakorlatba átültetve előbb vagy utóbb de összeomlik.
A megfelelő célra nem kell motiválni magunkat, a megfelelő cél motivál, kiállja az idő próbáját, jól teljesít a gyakorlatban.
A hatására lelkesek, motiváltak leszünk, irreálisan megnő a teherbírásunk és a teljesítőképességünk, nehezebben merülünk ki, inkább kellemesen elfáradunk. Kiegyensúlyozott értelmet és érzelmet eredményez.
  Tehát ha összeírtuk azokat a dolgokat amiket szeretnénk csinálni, amiről azt gondoljuk, hogy a természetes érdeklődési körünkbe tartoznak, azok közül gyakorlati próbával ki tudjuk válogatni a valós elemeket, minden különösebb elemzés nélkül. Amíg az előbbihez csak némi idő és szorgalom szükségeltetik, addig az utóbbihoz szükség van némi tapasztalatra is.

  Elsődleges terápia: Háríts el minden akadályt!



Minden ajtó egy akadály de mindig egy lehetőség van mögötte!

  Az életben első ránézésre sajnos de valójában hálaistennek cselekednünk kell.
Megpróbáljuk azokat a dolgokat választani, ami szerintünk jók és elkerülni azokat a dolgokat, amik szerintünk rosszak nekünk.
Ezzel általában a "szerintünk" faktor szokott a probléma lenni. Ugyanis ezzel a gyakorlattal hatékonyan el lehet kerülni a fejlődés puszta lehetőségét is.
Miért tennénk meg valamit ami szerintünk rossz vagy kellemetlen tapasztalataink fűződnek hozzá?
Hát azért mert van egy célunk ami a kényelmi viselkedési mintázatunkra merőleges és miatta meg kell tennünk olyan dolgokat is, amiket amúgy nagy ívben elkerülnénk.
  Tehát a célunkkal képesek vagyunk kifinomítani magunkat és eltávolítani mindent ami nem hozzánk tartozik, ahogy a fémeket finomítják és távolítják el belőlük a szennyeződéseket.
A cél rávesz minket arra, hogy a segítségével kifinomítsuk magunkból a rossz szokásokat, beidegződéseket, érzelmi sérülések okozta kényszerpályákat.
  Mindenképpen meg kell tennünk dolgokat, az élet cselekvésre, döntésre ösztönöz minket.
Ha nincs célunk, ha nem a természetünknek megfelelő tevékenységet végezzük akkor mindig a kényelem alapján döntünk. Ha ettől el kell térnünk akkor szenvedünk.
Ha van célunk és az összhangban van a természetünkkel, akkor is meg kell tennünk kényelmes dolgokat. De ha ettől el kell térnünk, azért mert egy örömteli folyamatba van ágyazva, a kellemetlen dolgokat is örömmel tesszük meg. Minél motiválóbb az amit csinálunk annál kevésbé vesszük észre vagy érezzük kellemetlennek a problémákat. Ez az eufória egészen odáig fokozódhat, hogy kifejezetten várjuk a problémákat, kihívásnak érezzük őket és szeretnénk őket megoldani.
  Ezért mondom mindig, hogy a cél a legjobb pszichoterápia.

  A terápia konkrét eszközei

  Minden csak ránk jellemző, egyedi érdeklődési terület egy eszköz önmagunk fejlesztéséhez. Ugyanakkor ezek annyira személyes és egyedi dolgok, hogy nem lehet őket tipizálni.

  A terápia általános eszközei

  A legtöbb ember általánosan ismétlődő érdeklődési területei alkotják a kultúra gerincét. Ezek szinte mindenkinél előfordulnak, mindenki számára érthetőek, így könnyen megoszthatóak és taníthatóak.

  Az öt legjobb terápia



Reggeli futás a ködben.

  A természetes terápiák olyan tevékenységek, amiket szeretünk, ezért rendszeresen végezzük őket és így szembe tudunk nézni rajtuk keresztül a problémáinkkal amik ezen tevékenységek közben is az utunkban állnak. De ezen kívül vannak még egyedi jellemzői is.

  1. Lelki, szellemi gyakorlatok

  A lelki és szellemi gyakorlatok nagyon vonzóak mert tartalmazzák a megfelelő kultúrát, tudást, gyakorlatot és hozzáállást. Éppen úgy értékelhetőek lelki, szellemi vagy anyagi szempontból is. Hiszen a meditáció (ima, ikonikus és nem ikonikus forma meditáció) komoly lelki erőt ad, a hozzá vezető relaxáció (gyertyaláng szemlélés, yoga alvás) önmagában is kiegyensúlyozottá tesz és ezek önállóan is hozzájárulnak a jó egészséghez úgy is, hogy a lelki és a szellemi gyakorlatokhoz csatolt fizikai gyakorlatokat (yoga, csikung, kiko) még nem is említettem.
  Ezeknek önmagukban is van pszichoterápiás hatásuk.
A lelki és a szellemi gyakorlatoknál használt stabil testhelyzetek (amiből a yoga termelt be leginkább ászana néven) bemutatják a lélek és a tudat feltételekhez kötöttségének egy bizonyos stációját. Így a fizikai test mellett a tudatot is egy bizonyos formába kényszerítik. Az így létrejött tudatállapot képes kivetni magából mindent ami nem hozzá tartozik. Így a tudat "anyagcseréje" felgyorsul, rengeteg sérülés távozik el attól függetlenül is, hogy tudatosul-e vagy nem.
A relaxáció ellenőrzött körülmények között szabályozza, hogy a tudattalanból a feldolgozandó elemek a tudat felé kezdjenek el mozogni, tudatosuljanak és feldolgozódjanak a pillanatnyi realitás szintjén.
A meditáció fokozatosan visszaállítja a lélek és a tudat eredeti állapotát, amiben nincsenek ettől való eltérések, sérülések vagy problémák.

  2. Harcművészet, sport

  A harcművészetek kiválóan tudatosítják a modorosságainkat, a rossz beidegződéseinket, az ismétlődő tipikus hibáinkat. Hiszen ezek miatt nem nézünk oda (szembe) valahová, nem lépünk el valahonnan (leragadunk valahol) valahová (elkerülünk valamit). Nem támadunk (cselekvésképtelenség) vagy éppen nem védekezünk. Ez az egyik legmeglepőbb mellékhatása a harcművészeteknek, amikor rájövünk, hogy bizonyos helyzetekben, a konfrontálódás hatására képtelenek vagyunk védekezni.
  A sport nagyon jól szembesít minket a saját jellemünkkel, amikor megígérjük magunknak, hogy fel fogunk kelni és edzeni fogunk aztán reggel a másik oldalunkra fordulunk és alszunk tovább. Nagyon jól szembesít minket az elme illúzió teremtő erejével. Az egyik pillanatban azt érezzük, hogy ki tudnánk futni a világból, a másikban pedig azt, hogy egy lépést sem tudunk tenni. Nyilván egyik sem valós, előbb vagy utóbb úgy is elfáradunk de olyan sincs, hogy egy átlagos edzésen nem vagyunk képesek még egy lépést megtenni.
Ahogy szépen lassan rájövünk, hogy ver át minket az elménk, mik a tipikus módszerei, egyre kevésbé dőlünk be neki. Ami jelentős önismeretet és önfegyelmet eredményez.

  3. Gazdálkodás

  Az emberiség egyik legalapvetőbb tevékenysége a mezőgazdálkodás és az ehhez tartozó együttműködés a környezettel és az állatokkal.
A természetnek önmagában terápiás hatása van, hiszen megszabadít minket a felesleges agyalástól, amit eufemisztikusan gondolkodásnak nevezünk. Amikor felkel a nap akkor felkelünk mi is. Amikor felkelnek az állatok akkor elkezdjük gondozni őket, ők is esznek, mi is eszünk. Délre időzítjük a főétkezést amikor a legerősebb a nap (az emésztés) heve. Amikor lenyugszik a nap, nyugovóra térünk mi is. A természetnek megvan a maga ritmusa és mi is ennek a ritmusnak vagyunk a részei. Ezért ez a ritmus egészségessé és kiegyensúlyozottá tesz minket.
  Az állatok terápiás szerepét nem nagyon kell hangsúlyozni, ez nagyon komolyan kutatott terület és rendkívül jó eredményeket értek el vele az élet minden területén.

  4. Művészetek

  A művészetek önmagában terápiák mivel megfelelnek a főbb kívánalmainak.
Olyan tevékenységeket finomítunk, emelünk művészi szintre, amiket szeretünk, ezért rendszeresen végezzük őket és így rajtuk keresztül szembe tudunk nézni a problémáinkkal amik ezen tevékenységek közben is az utunkban állnak.
  Az egyik legalapvetőbb művészet az éneklés, aminek egyik érdekes tulajdonsága, hogy olyan komplikált közben félni, hogy ez nem is sikerül senkinek. Az ének rendelkezik a relaxáció és a meditáció összes előnyös tulajdonságával, nem véletlen, hogy a lelki gyakorlatoknak is a részét képezi.


  természetes célállítás | A cél mint pszichoterápia
Hozzászólások 0Találatok: 2879