Címlap Blog

2016.07.13 16:05:48
zoli


  A Solaris minden idők egyik legnagyobb sci-fi regénye.
Eleinte klasszikus, tudományos fikciónak indul de hamar belegázol az emberiség legalapvetőbb egzisztenciális kérdéseibe, fő témáján a kommunikáción keresztül.
  Jellemző a műre, hogy sem a kommunista sem a kapitalista kultúrkör sem tudta rendesen filmre vinni. A mű nagy részét adó szolarisztikát teljes mértékben lehagyták és a könyv végét is megváltoztatták. Egyik oldal és egyik kor sem tudott megbirkózni a könyv alaptételeivel.
És ez jelent valamit. Nekem azt jelenti, hogy ez egy nagyon kritikus és nagyon fontos alkotás. Szerintem ha egyszer beindul a könyvégetés, ez a könyv az elsők között lesz de gyanítom, hogy egyszerűen csak nem fogják olvasni. Lem könyveinek már most is esik az olvasottsága, mivel nem nagyon illik bele a mi "happy shiny people" kultúránkba.
Nem akarom nagyon a prófétát játszani de az az érzésem, hogy ez a műfaj hamarosan egy polcra kerül a görög klasszikusokkal.

  Az író

  Stanislaw Lem (1921-2006) volt korának a legolvasottabb, nem angol nyelven író, sci-fi szerzője. 
  Lengyelországban született és orvosnak tanult a háború alatt. tanulmányait a német megszállás szakította félbe, ami alatt autószerelőként és hegesztőként dolgozott, valamint tagja volt a lengyel ellenállási mozgalomnak is. A háború után folytatta az orvosi tanulmányait de a végső vizsgát nem rakta le, hogy ne kelljen az akkori kommunista Lengyelországban katonai orvosként szolgálnia. 

  Egy kutatóintézetben helyezkedett el, szabad idejében pedig történeteket írt. 
Főleg sci-fi könyveket szerzett de előfordult, hogy gondolatait filozófiai vagy esszé műfajban mutatta be.
  Sorra nyerte el a különféle irodalmi, kulturális és tudományos kitüntetéseket.

  Lem klasszikus, tudomány fantasztikumot írt, amihez minden műveltsége megvolt. Elképesztően felkészült szerző volt aki filozófiai eszmefuttatásai során megkérdőjelezte a tudomány mindenre kiterjedő fennhatóságát is. Kritikáit és meglátásait a tudományos világ is elfogadta.
Kedvenc témája volt az emberi és az idegen civilizációk intelligenciájának és kommunikációjának a vizsgálata. Lem nem csak azt kérdőjelezte meg, hogy felfognánk-e egy földönkívüli üzenetet, a tudat működésének különbségei miatt, hanem azt is, hogy egyáltalán egymással tudunk-e kommunikálni. 
Szkeptikus volt a technológiai fejlődés fő irányvonalaival kapcsolatban.

  Egyes szerzők, bizonyos esetekben nem azért választják a sci-fit mert feltétlenül rajongók. Bizonyos estekben a sci-fi az egyetlen lehetséges műfaj. Ilyenkor a sci-fit nem választják, hanem a műfaj saját magától születik meg. 
Én a sci-fit nem csak az utolsó irodalmi műfajnak tartom de az egyetlennek ami saját magától születik.
Ez a sajátságos sci-fi forma a korabeli kommunista országokra a legjellemzőbb, ahol a kritika nem nyilvánulhatott meg közvetlenül. El kellet azt tolni térben (egy másik világ, bolygó) és időben (jövő).
  Az így született művek messziről felismerhetőek, nagyon sajátságos stílusuk van, felrúgják a műfaj addigi szabályait, a legnagyobb lételméleti és filozófiai töltéssel rendelkeznek. Nehezebben olvashatóak és nagyon nehéz őket filmre vinni. Ha igaz a sci-fi könyvekre, hogy félresiklanak megfilmesítés közben, akkor ez a tétel hatványozottan igaz erre az alműfajra.

  A könyv

  A szolarisztika  - Spoiler Alert On!

  Az emberiség kilép a világűrbe és sorra fedezi fel az újabbnál-újabb bolygókat. Egy ilyen bolygó a Solaris, ami szép lassan megdönt minden tudományos tételt.
  Tíz évig vitatkoztak a tudósok a bolygó furcsa viselkedésén mire elindult ez első expedíció. Ekkor derült ki, hogy a bolygót borító óceán egyetlen, hatalmas organizmus, az élet egy merőben új formája. Kezdetben nem tartották intelligensnek de hamar rájöttek, hogy képes módosítani a kettős nappal rendelkező bolygó pályáját, szabálytalanról állandóra.

  Ahogy felmerült a gyanú, hogy ez a gigantikus organizmus intelligens, elindultak az első kapcsolatfelvételi próbálkozások.
  Próbáltak elektromos impulzusokkal kommunikálni az óceánnal de olyan bonyolult és értelmezhetetlen jeleket kaptak vissza amit csak begyűjteni és kategorizálni tudtak de megfejteni nem. Mindig úgy látszott, hogy küszöbön az áttörés de végül soha nem sikerült mintát felfedezni a kommunikációban.
  Egy másik irányzat a szimmetriádokat, a Solaris gigantikus plazmakitöréseit kezdte vizsgálni. Ezek elképesztően bonyolult geometriai kilökődések, amik értelmezhetőek mind matematikailag mind zeneileg, mert a szél átfúj rajtuk és különböző bonyolult hangokat csal ki belőlük. Csodálatos és hátborzongató rövid életük végén a Solaris bekebelezi őket. 
Ahogy az impulzusok úgy a szimmetriádok is megfejtetlenek maradtak, valahányszor úgy tűnt egy elmélettel végül áttörést érnek el a szolarisztikában az végül kudarcot vallott.

  A könyv folyamatosan vált a cselekmény és a szolarisztika ismertetése között. Úgy tűnik, hogy a Solaris különböző megnyilvánulásai kapcsolatban állnak egymással.
Egy titkos jelentésből kiderül, hogy az óceaán nem csak olyan szerszámokat másolt le amikkel kapcsolatba került, hanem emberek emlékeit is materializálta. Egy pilóta számolt be róla, hogy az óceán felett a ködben földet, településeket és házakat látott, egy alkalommal pedig egy furcsán mozgó, gigantikus kisgyermeket.   
  Mivel óriási erőforrásuk feláldozása után sem sikerül semmit megtudni a bolygóról a szolarisztika szép lassan elsorvad. senki nem akar vele foglalkozni. A kutatókat visszavonják csak néhányan maradnak fenntartani az állomást.
  A kutatók kidolgoznak egy új besugárzást ami után titokzatos események kezdenek történni és innen indul a könyv cselekménye.

  A vendégek

  A Solaris legújabb besugárzása után zavaros jelentések kezdenek jönni a kutatóállomásról majd megszakad vele a kapcsolat. Az utolsó adásban kifejezetten egy ismerős pszichológust, Kris Kelvint kérik az állomásra, hogy segítsen nekik megoldani az ismeretlen problémát. Az a feltételezés, hogy valamilyen bezártsággal kapcsolatos pszichés probléma ütötte fel a fejét.
  Miután Kris megérkezik az állomásra a legfurcsább, legmegmagyarázhatatlanabb dolgokkal találkozik, ráadásul senki sem képes értelmesen elmondani neki, hogy mi folyik az állomáson. Csak egy közeljövőben bekövetkező eseményre utalnak, ameddig felesleges belemenni bármibe is.
  Kris másnap reggel az évekkel ezelőtt öngyilkosságot elkövetett felesége, Harey társaságában ébred. Kiderül, hogy a Solaris letapogatja az állomáson dolgozók emlékeit és ahol valamilyen érzelmi tokosodást talál, ott szubatomikus szinten éltere kelti az ahhoz kapcsolódó személyt.
  Senki nem tudja, hogy miért küldi a Solaris a vendégeket. Ahogy a szimmetriádokra, úgy a vendégekre sincsen magyarázat. Nem lehet tudni, hogy a Solaris kommunikálni akar velük vagy el akarja őket pusztítani. 
  A kutatók mindegyikének van egy vendége, egy eltávozott szerettük vagy egy feldolgozatlan kapcsolat. Természetesen az emberek összeomlanak és leáll az élet a telepen. Különböző fázisokon mennek keresztül, kezdetben elutasítják, meg akarják ölni a vendégeiket. Akik viszont csaknem elpusztíthatatlanok és állandóan visszatérnek.
  A vendégek kezdetben még nem rendelkeznek saját tapasztalattal, minden emlékük magukról, az a másik személy emléke róluk. Kidolgozatlanok, Harey ruhája például nem rendelkezik semmilyen gombbal vagy cipzárral, úgy kell levágni róla. 
De idővel elkezdenek fejlődni és saját tapasztalatokra szert tenni...

  A könyv tele van egzisztencialista gondolatokkal párbeszédekkel. Kik vagyunk, mitől ember az ember, honnan jöttünk...

  "Elindulunk a Kozmoszba, mindenre felkészülve - magányosságra, szenvedésre, harcra, halálra. Szerénységből nem mondjuk ki hangosan, de remek fiúknak tartjuk magunkat. Aztán beugrik valami meglepetés, aztán kiderül, hogy a fene nagy elszántság csak póz volt. Nem a Kozmoszt akarjuk mi meghódítani, öregem, csak a Földet akarjuk kiterjeszteni a mindenség határáig... Az egyik bolygó legyen sivatag, mint a Szahara, a másik jeges, mint a sarkvidék, vagy trópusi, mint a brazíliai dzsungel. Nemes lelkűek és humánusak vagyunk, nem akarunk más fajokat leigázni, csak átadni nekik az értékeinket, és cserébe átvenni az övéiket. Mert mi vagyunk a szent Kapcsolat lovagjai! Hát ez is hazugság. Nem keresünk mi mást, csak embereket. Nyavalyát kellenek nekünk másfajta világok. Tükröket akarunk! Mihez kezdenénk másfajta világokkal? Elég nekünk a magunké, az is a torkunkon akadt. Saját eszményített képünket keressük: az egyik bolygón legyen a miénknél fejlettebb civilizáció, a másikon a mi primitív múltunk hasonmása. Csakhogy a tükörből olyasmi néz vissza, amit nem fogadunk el, amit kikérünk magunknak. Pedig nemcsak hamvas erényeinket hoztuk magunkkal a Földről, nem az Ember hősi szobrát pakoltuk űrhajóba! Úgy jöttünk, szőröstül-bőröstül, amilyenek vagyunk, és amikor a másik fél elénk tárja az igazságot, azt a részét, amiről nem szoktunk beszélni, akkor kapálózunk!"
Stanislaw Lem: Solaris
Dr. Snaut monológja

  Végül a regény vége nyitva marad.
A kutatók egy szempontból megoldják a vendég problémát de a Solaris titka továbbra is titok marad. Kris utolsó jelenete a Solarison van, az óceán partján mereng el az események felett.

  A tanulság

  A szolarisztika megoldatlansága valószínűleg kevésbé gondolkodtatja el az olvasót, hacsak nem rendelkezik tudományos vénával de a vendégek rejtélye már jóval inspirálóbb. Persze a kettő összefügg, hiszen mindkét titokzatos jelenség a Solaris terméke.
  A bolygó megnyilvánulásai egymásra épülnek: a szimmetriádok, a lemásolt szerszámok, az emberek kollektív és személyes emlékeinek materializálásai, egy fejlődő folyamatot mutatnak. De nem tudjuk, hogy mi a szándék mögöttük.
  Az egyik magyarázat az lehet, hogy azért nem foglal állást az író mert az emberi kapcsolatokra akarja terelni a figyelmet. Az a gondolat, hogy egymással sem tudunk kommunikálni, nemhogy a földönkívüliekkel, többször is felbukkan a könyvben.
  Ezen túl mindenki előállhat a saját elméletével, ahogy a könyvben is, a szolarisztika aktív időszakában minden teológus, filozófus és tudós reflektálni akart a Solaris rejtélyeire. És persze mind el is buktak.
  Az én legjobb munkahipotézisem az, hogy a Solaris minden rendellenességet ami megreked és nem tud fejlődni azt elkülönít, fejlődni hagy majd magába integrál. Ez lehet a magyarázat a szimmetriádokra és a vendégekre is. A Solaris úgy kommunikált az emberekkel mint ha ők is hasonló organizmusok lennének mint ő. Materializálta az érzelmi problémáikat, azon személyek képében akikkel kapcsolatban valamilyen traumatikus, feldolgozatlan élethelyzetben ragadtak. Ha úgy tetszik a vendégek az emberek szimmetriádjai.
Persze ha a szolarisztika világában élnék, könnyen meglehet, hogy az én elméletem is elbukna akár a többieké.
Mindenesetre a könyv tökéletesen értékelhető az emberi kapcsolatok konfliktusainak a szintjén is. 

  Lem mély pszichológiai szinten, tökéletesen modellezi az emberi kapcsolatokat.
Nekem a könyv számos problémára adott megoldást, olyanokra amiket még pszichológusok sem tudtak bevállalni.

  A mozifilmek 

  Andrej Tarkovszkij (1972)



Khari (Harey) szerepében Natalya Bondarchuk

  A Tarkovszkij film is elveti a szolarisztikát és megpróbálja konkrétan értelmezni az eseményeket de a cselekményt viszonylag hűen követi.
A szolarisztikából egyedül a titkos katonai jegyzőkönyv felvétele került bele a filmbe, hogy felvezesse, valami nincs rendben a Solarison illetve, hogy megágyazzon Tarkovszkij alternatív befejezésének.
  A film igazi low budget költségvetéssel, egy gyártelepen készült. Mivel szinte egyáltalán nem használtak vetített háttereket a film meglepően nézhető maradt. Egy kötelező művészi kiállás van benne, aminek nincs funkciója viszont ma már nem élvezhető. A korszak és a hely modorosságain túl az egyetlen igazán elavult és idegesítő eleme a filmnek a rettenetes zene.
  A szereposztás parádés.
A film főhőse Kris Kelvin igazi antihős figura, megjelenésében a munkásosztály elképzelése az entellektüellről. Ugyanakkor Donatas Banionis kiválóan alakítja a könyvbéli karaktert.
  A Harey a Rheya anagrammája, ám az szovjet feldolgozásban, érthetetlen módon a Khari nevet kapta, ami talán a Hari oroszos változata lehet. Zseniális alakítója Natalya Bondarchuk, aki nagyon őszintén alakítja a szerepet és formálja meg a lassan saját magára eszmélő, önálló személyiséget. 

  "Tudomány? Badarság.  A mi helyzetünkben például egyaránt tehetetlen a zseni és az ostoba is. Mondjuk ki már egyszer őszintén, hogy mi egyáltalán nem a kozmoszt akarjuk meghódítani, csak a Földet akarjuk kiterjeszteni a mindenség határáig. És nem tudunk mit kezdeni a másfajta világokkal, nem is kellenek azok nekünk. Nekünk csak tükrök kellenek, kapcsolatokat keresünk de azokat sohasem találjuk meg. Annak az embernek a helyzetében vagyunk, aki olyan célra törekszik, amelytől tulajdonképpen fél, amelyre nincs szüksége. Az embernek emberre van szüksége." 
Solaris - Stanislaw Lem / Солярис - Andrej Tarkovszkij
Dr. Snaut monológja

  A film végére Tarkovszkij továbbfejleszti a Solaris ökoszisztémáját. Kris látszólag hazatér, akár a film elején és meglátogatja a szüleit. A képkockák alapján felsejlik a nézőben, hogy valami nincs rendben. A távolodó kamera megmutatja, hogy egy szigeten vagyunk... a Solaris óceánján.   
  Bár a befejezést sokan bírálták, Tarkovszkij képsorai mára ikonilkussá váltak. Nekem ez a film a legrégebbi példa a négy felvonásos filmre. 

  A film narratíváját tökéletesen összefoglalta maga Lem.
E szerint Tarkovszkij "egyáltalán nem a Solarist csinálta meg, hanem a Bűn és bűnhődést."
A film alternatív befejetése meglehetősen felháborította és tudománytalannak vélte azt.

  Steven Soderbergh (2002)



Rheya (Harey) szerepében Natascha McElhone

  Bár Soderbergh megígérte, hogy nem a szovjet film rebootját készíti el, hanem a könyvből fog dolgozni, ez nem igazán sikerült. A szolarisztikát még Tarkovszkijnál is jobban levágta és ő is alternatív befejezést adott a filmnek, követve és aktualizálva a nagy elődöt.
  A film nagyon lassú folyású de igyekeztek dinamikát adni a képeknek és a zene is ezt támasztja alá, egyébként meglehetősen jól sikerült albumról van szó. A filmnek nagyon jó a látványvilága.
Így együtt engem teljesen be is rántott.
  Soderbergh néhány apróbb változtatást eszközölt a film történetében. 
Több Chris Kelvint kapunk, egy kicsit joban belelátunk az amúgy sivár mindennapjaiban. Itt a keretes szerkezetet nem Chris szüleinek, hanem a saját háza adja. 
A Solaris nem óceán hanem gázbolygó és az űrállomás sem a felszínen van, hanem a bolygó körül kering.
  A rendező szinte tökéletsen rebootolta a színészeket. 
  George Clooney elsőre meglepő lehet de csak addig míg valaki meg nem látja a szovjet változatban Donatas Banionis-t. Egyébként Clooney is jól játszik.
  Harey neve itt is meg van változtatva, ezúttal az anagrammájára. A Rheyát játszó Natascha McElhone is szakasztott mása elődjének Natalya Bondarchuknak. Szintén jól hozza a figurát de nekem nem adja annyira, igaz kicsit más is a karaktere.
  Lettek egyéb változtatások is a karakterek terén, amik végül a film lefolyását nem változtatták meg.

  Soderbergh alternatív befejezésében az űrállomást elnyeli a besugárzott Solaris és Chris pedig egyfajta köztes létbe kerül.

  Ha Tarkovszkij narratívája a Bűn és bűnhődés volt, akkor Soderbergh a szerelmi szálat vitte tovább. Lem filmet már meg sem nézte.

  Összehasonlítás  - Spoiler Alert Off!

  A szolarisztika az egyik dolog, amit egyik rendező sem akart filmre vinni.
Ennek szerintem az a fő oka, hogy nem sikerült megfejteni. Különös de sem a kommunista sem a kapitalista értékrendbe sem fért bele egy nálunk intelligensebb lény, akivel nem tudunk kommunikálni, elsősorban nem az intelligencia mértéke, hanem a különbözősége miatt. 
  A kommunizmusnak vonzó lehetett, hogy a magasabb intelligencia nem Isten de nem fért bele, hogy nem lehet megérteni, sőt a könyv felett is el kell gondolkozni. Ennél konkrétabb filmet szerettek volna készíteni.
  A kapitalizmus első látásra sokkal megengedőbb de itt sem tudták megugrani a kommunikációs kísérletek hiábavalóságát. Hollywood is egy előemésztett értelmezéssel akart előrukkolni és valami pozitivista végkifejlettel, hogy a cselekménynek legyen valami egzakt értelme és célja.

  A másik dolog amit egyik rendező sem vállalt be, az a történet lezárásának, a tanulság levonásának az elmaradása. Valami módon, egyébként logikusan, konkrét értelmet akartak adni a történetnek és le akarták azt zárni.

  Bár egyik film sem vitte igazán vászonra a Solarist én mindkettőt tudom szeretni.
Bár messze nem tökéletesek, még de még így is hiánypótló művek. Lem alapja annyira jó volt, hogy még így egyszerűsítve is átjön rajtuk a könyv hangulata.

  Sci-fi az utolsó irodalmi műfaj sorozat


  Solaris | Nagy klasszikusok | az utolsó irodalmi műfaj | sci-fi | enneagram
Hozzászólások 0Találatok: 516  

2016.07.12 14:11:15
zoli


  A forex kereskedő platformokat első sorban Windows-család alá szánják.
Ez érthető, hiszen a felhasználók több mint 90%-a ezt használja.
Ugyanakkor a 10% körüli OS X család-ra szinte egyáltalán senki nem fejleszt, ami elég fura, mert ez még elég nagy piaci részesedés és eléggé fizetőképes tábor.
Így nem csoda, hogy a Linux-családra, ami 2-3% körül van már elfogy a fejlesztői lelkesedés.
  A platform független programok nem az operációs rendszerek területén, hanem a böngészőkön keresztül indultak fejlődésnek. Szinte minden brókernek van a MetaTraderéből vagy a saját márkás platformjából böngésző változata is.
  Ha nem felel meg számunkra a beágyazott felület akkor az egyetlen esélyünk az marad, hogy az asztali programokat tudjuk telepíteni Wine alá. Ez egyébként az esetek meghatározó részében sikerülni is szokott.
  De mi van akkor ha asztali programot akarunk, linuxot használunk és nem akarunk bindzsizni?
Ebben a cikkben a linuxra írt platformokat veszem sorra.

  Dukascopy - JForex

  A Dukascopy egy svájci bejegyzésű, felügyeletű, székhelyű bróker és bank egyben. Nehéz ennél szabályozottabb, konzervatívabb, megbízhatóbb céget találni.

  Asztali programjai a JForex (Linux, OS X, Windows) és a SWFX, ez utóbbi hozzáférést ad a svájci piachoz is. Illetve a Bridge To MT4 (Windows) ami egy harmadik féltől származó MT4 megoldás.
Böngészős változata a nem túl fantáziadús Web Platform.
És természetesen nem maradhatnak el az Android és iOS felületek sem.

  A mindenkori JForex kiadásra kerül exe formátumban Windows alá, dmg formátumban OS X alá és sh formátumban Linux alá.

  Az sh fájl nem csomag, ezért nem is a megszokott csomagkezelő vonalat követi. Közvetlenül a parancshéjban fut. 

  Letöltés után osszuk ki a szükséges jogosultságokat és tegyük futtathatóvá a fájlt (jobb egér menü / tulajdonságok / jogosultságok).
  A fájl dupplakattra indul, ahol különböző opciók közül választhatunk, amik közül a legjobb a futtatás.
  Ezután elindul a beállító modul: nyelvválasztás, telepítővarázsló. A varázsló miatt innentől ugyanúgy folytathatjuk, mintha egy windows programot telepítenénk.

  Oanda - fxTrade

  Az Oanda sh formátuma nem indult el sem futtatással, sem terminálbó. Nem csinál semmit és hibaüzenet sincs. 

  (Utolsó frissítés: 2017. 04. 17.)


  pénzügyi elemzés | befektetés | forex | bróker | linux
Hozzászólások 0Találatok: 503  

2016.07.11 11:47:29
zoli


  Aki ismer tudja, hogy szeretem az erős mondatokat.
Ez is egy ilyen lesz: A science fiction az utolsó irodalmi műfaj.



Mary Shelley

  Az utolsó irodalmi műfaj, ami még képes betölteni az irodalom funkcióját. Képes megfogalmazni lételméleti kérdéseket. Nem mindig válaszolja meg őket de még a kérdés felvetésében is paradigmaváltó tud lenni. 
Bármilyen műfaj, ami ennél nagyobb teljesítményt tud nyújtani már túlmutat a szépirodalmon és filozófiai vagy teológiai műnek számít.

  Ez az egyetlen irodalmi műfaj, amit női szerzőtől számítanak.
Mindmáig megmaradt benne a kiüresedett status quo szemtelen megkérdőjelezése, ami oly jellemző a női természetre.
  Szintén a női természete miatt sokat foglalkozik az életadással és annak a felelősségével. Innen származik az életet teremtő őrült tudós toposza is. 
  Tudományos eredete ellenére sokszor megkérdőjelezi a tudomány egyedüli létjogosultságát az élet különböző területein és irracionális de tökéletesen hiteles hozzáállásról tesz tanúbizonyságot. 

  Mivel a sci-fi még a saját eredetével szemben is kritikus, előre sejthető, hogy megkérdőjelez minden mást is. Megalkuvás nélkül kutatja az élet igazi kérdéseit, amivel szembe megy a modern értékrenddel. Ez az egyik oka annak, hogy a sci-fi klasszikusok mind kisiklanak megfilmesítés közben. 

  A science fiction története

  A nemzetállamokat még nem ismerő, határok nélküli ősi kultúrák, a buddhizmus, a hinduizmus és a taoizmus sok olyan ősi szöveget tartalmaznak amik meglepő párhuzamot mutatnak a fantasy műfajjal.
A fantasy mára a science fiction egy külön kezelt alműfaja.
A tudományos alap helyett, mitikus eredetre épít. A modern fantasy kevésbé reflektál lételméleti kérdésekre, sokkal inkább etikai és erkölcsi szálakat tartalmaz. 
Ezért sokáig nem is volt elismert szépirodalmi műfaj. Számomra még nem egy lejátszott meccs, hogy a sci-fi szülte a fantasyt vagy fordítva, mert nekem így is teljesen logikus a kapcsolat.
A mitikus világban játszódó, epikus történet, mely tele van idegen fajokkal, megidézi a buddhista, hindu és taoista kozmológiát de különösen az Indiában fenmaradt Mahábhárata és Rámayana eposzokat.
Ezért helyenként nehéz elválasztani a mitológiát a fantasytől.
A sci-fi sokkal jobban elválik, mivel behozza a képletbe a tudományt, illetve a fantasyből időközben csaknem teljesen kivesző lételméleti boncolgatást.

  A proto-science fiction

  Szinte minden nagy mitologikus műnél, visszamenőlegesen felmerül a science fiction gyanúja de a legfontosabb műfaji vonások hiányoznak. 
Mivel nincs egységes definíció, ezért saját kritériumokat kell állítanom.
Szerintem a sci-fi egy valószerű történettel kombinál egy tudományos fikciót, ami jelenleg nincs de elméletileg lehetne, utána pedig újra valószerű szabályok között folytatja és teljesíti ki a gondolatkísérletet. Ez a modern ember elképzelése a "Mi lenne ha..." témakörében.
Ez sok proto-science fiction esetében hiányzik.

  Példának okáért sokan említik Lukianosz második századi szatirikus művét, Az igaz történelmet. Bár a műben sok sci-fi toposz található, a mű számomra egyértelműen tudománytalan, mitikus eredetű szatíra.
  Szintén sokan megemlékeznek a tizedik századi japán műről, a Bambuszvágó történetéről. Itt első ránézésre van minden ami kell, űrháború, hercegnő a holdról de második ránézésre ezek csak utólagosan hatnak sci-fi elemekként. Aki csak egy kicsit is ismeri a vonatkozó irodalmat az tudja, hogy ezek az ősi kínai és japán mitológia alapelemei.
  A felvilágosodás szintén sok proto-science fictiont hozott, amiknek már közvetlen hatása volt a műfajra. 
  Gondolok itt Thomas More 1516-os regényére az Utópiára. Ez nekem inkább tűnik szociológiai munkának de a nagy társadalmi vízió egy erőteljes sci-fi vonás és maga a kifejezés is innen került a későbbi műfajba. 
  Johannes Kepler 1608-as, Az álom c. műve tökéletes proto-science fiction, előfutára a tudósok által írt  ismeretterjesztő sci-fi műveknek. Carl Sagan ezt tartja az első sci-fi irodalmi műnek, amivel tudományos szempontból egyet is értenék de irodalmi szempontból már cáfolnám. Az álom, a tudományos képzelet terméke de nincsen cselekménye. Hiába, Keplert nem a jó sci-fi műveiért szeretjük. 

  A science fiction születése

  Nincs egységes álláspont, hogy mikortól számítjuk a sci-fi irodalmat.
  A felvetés, hogy a sarokkő Mary Shelley 1818-as Frankensteinje, Brian Aldiss-tól származik. 
Bár a regény bővelkedik mitikus és gótikus horror elemekben (sokan ide is sorolják a művet), itt jelenik meg először az irodalmon belül a technológia használata és nem fordítva. Igazából ez az egyik eleme ami kiemeli korának gótikus rémtörténetei közül.
De ami a legfontosabb, itt születik meg a science fiction lételméleti szála is.
  Szintén itt jelenik meg először az a motívum is, amikor a tudomány visszafelé sül el. Ez mind a mai napig érdekes erkölcsi szála a tudományos fantasztikus irodalomnak.
Ez az első történet, ahol ember teremt embert minden isteni vagy magasabb rendű beavatkozás nélkül, ez óriási hatással volt a műfajra. Ráadásul itt a teremtmény nagyobb, erősebb és intelligensebb mint egy átlagember. Az ember által létrehozott fejeltebb ember szintén klasszikussá vált. 

  Sokan Jules Verne (1828-1905) és H. G. Wells (1866-1946) műveitől számítják a sci-fi irodalmat.
Kétségtelenül ők a sci-fi nagy alakjai de Shelley évtizedekkel megelőzte őket.
Érdekes, hogy érett férfiakként sem tudták megközelíteni ennek a tizenkilenc éves lánynak a lételméleti gondolatait. Bár a Frankenstein irodalmi stílusa még fejletlen de azt azért vegyük észre, hogy nem kalandregény és nem is földönkívülis-megszállós történet. Ezért nálam minden hibája ellenére is irodalmilag kiemelkedőbb.   

  Shelley nem esett nagyon messze ama bizonyos fától. 
Apja William Godwin ismert író és filozófus, édesanyja Mary Wollstonecraft pedig feminista írónő volt. 

  Mary nem járt iskolába, taníttatásáról apja gondoskodott, akinél gyakori vendégek voltak írók, filozófusok és tudósok. 

  A tudomány ebben a korban, soha nem látott módon, robbanásszerűen fejlődött ez adta a tudományos táptalajt. 
Luigi Galvani orvosi elektromosságtannal kapcsolatos kísérletei ugyan nem tudtak halottakat életre kelteni de még sem voltak légből kapott dolgok.
Ez vezetett el a defibrillatorig, a lebénult izmok elektromos stimulálása pedig a mai napig a tudomány élvonalához tartoznak.
Mivel az idegrendszer és a szív- és érrendszer leállása nem károsítja azonnal a szerveket, azok elektromosan életben tarthatóak, ez teszi lehetővé a szervátültetést. Egyes szervek még tizenkét órával a halál beállta után is hasznosíthatóak. A Frankenstein korában elég meredek volt arról írni, hogy valaki halott emberek testrészeit varrja össze de ma már komplex szerveket, végtagokat is át lehet ültetni, méghozzá működőképesen. 

  A történet fikció része az írónő tragikus életéből származott.
  Édesanyja belehalt a szülésbe, ez a tragédia végigkísérte Mary egész életét. gyermekkorában gyakran játszott a temetőben, ahol halott édesanyja szellemével beszélgetett.
  Első gyermeke koraszülött volt és pusztán két hétig élt. Ez összetörte Maryt. Ezután volt egy visszatérő álma, ami valószínűleg minden gyermekét elvesztett édesanya visszatérő álma. Álmában a kislánya újra életre kelt, teljesen ki volt hűlve és a kandallónál kellett felmelegíteni.
  A három gyermeke közül csak egy nőtt fel, még az örökbe fogadott negyedik gyermeke is meghalt. Elmondhatjuk, hogy nem volt szerencséje élet és halál kérdésében, ami így nagyban meghatározta az életét.

  A tudomány és a fikció Mary álmában keveredik össze, itt látja meg Victor Frankensteint, az őrült tudóst, aki szintén elveszíti az anyját és ezért a halál megszállottjává válik.
  Victor halott emberekből hoz létre egy testet amit életre akar kelteni. Halottakhoz pedig temetőkből jut, ami az írónő kedvenc gyermekkori színhelye. A frissen eltemetett halottak kihantolása tudományos célokra egyébként eléggé elterjedt volt akkoriban.
  Victor az élet szikrájával kelti életre a teremtményét, ahogy Mary álmában a tűz mellett keltette életre a kislányát.  
  Frankenstein teremtménye tragikus sorsából adódóan vándorolni kényszerül. Ez újabb párhuzam, mivel a kis Mary képtelen elviselni mostohaanyját és állandó dührohamokat kap, két évre Skóciába küldik.
A teremtmény a saját erejéből emelkedik fel és tanul csupán azáltal, hogy figyel akárcsak Mary gyermekkorában.
A teremtmény az emberiség szimbóluma, elhagyta a teremtője, ahogy Shelley korában az emberek is azt érezték, hogy elhagyta őket az Isten. A teremtmény barátságosan közelít az emberekhez akik megrémülnek a szörnytől, a történetben valóban ők válnak szörnnyé.
A lény visszatér Victorhoz, hogy kérjen tőle egy társat, amikor Victor végül elpusztítja kísérleti stádiumban, a lény bosszút áll Victoron. Eddig az ember teremtett embert, most a szörny teremt szörnyet.

  Mary Shelley először 1818-ban jelentette meg a könyvet névtelenül, mivel nem volt biztos a fogadtatásában. Közben vidékre költözött. Visszatérte után szembesült vele, hogy a könyv sikert aratott. 1831-ben vállalta fel a regényt és összesen négy kiadást szerkesztett belőle.

  A Frankensetinnel kezdődött el a science fiction könyvek megfilmesítési tragédiája. 
Igazából a klasszikus művek, az elbeszélő szándéka szerinti megfilmesítését szinte senki sem vállalta be. Itt nem csak a fogyasztói kultúráról vagy kapitalizmusról van szó.
  Erre a legjobb példa Stanislaw Lem Solaris-a, amivel sem a kommunista Szovjetunió sem a kapitalista Egyesült Államok sem tudott mit kezdeni, mivel az értékrendje szemben állt minden olyan társadalomformáló erővel, amelyik nem akarta, hogy az emberek gondolkodjanak.   
  A Frankenstein filmek is megfeledkeztek a mű teológiai, filozófiai, erkölcsi vonatkozásairól és horror történetté degradálták a könyvet.

  A sorozat következő részeiben megemlékezem a science fiction nagy klasszikusairól és kitérek arra is, hogyan fejlődött tovább a műfaj lételméleti vonala.

  Sci-fi az utolsó irodalmi műfaj sorozat


  enneagram | sci-fi | az utolsó irodalmi műfaj
Hozzászólások 0Találatok: 481  

2016.07.04 19:37:07
zoli


  Minden társadalmi csoportnak megvan a maga sajátságos kapcsolata a természetes összeesküvésekkel és a mesterséges összeesküvés elméletekkel.
A kapcsolatot néhány fő szempontból fogom vizsgálni, hogy az adott társadalmi csoport:
-hogyan sző természetes összeesküvést.
-milyen mesterséges összeesküvést gyárt.
-hogyan vizsgál meg egy adott összeesküvés elméletet.
-és végül, ezt külön tárgyalom, milyen mesterséges összeesküvésben hisz. 

  A társadalom felosztása



"Az emberi társadalom négy osztályát Én teremtettem az anyagi természet három kötőereje és a rájuk jellemző munka szerint. Tudd meg, hogy bár Én vagyok e rendszer alkotója, Én mégis nem cselekvő és változatlan vagyok!"
Bhagavad-gítá 4. fejezet, 13. vers.

  A történelem során sokféle módon osztották fel a társadalmat csoportokra.
Szerintem a legjobb a védikus varnásrama modell.
  A védikus tudás az ősi tudás Indiában fennmaradt része.
  A varnásrama (a varna társadalmi rendet az ásrama pedig életrendet jelent) modell valós tulajdonságok alapján dolgozta ki a különféle társadalmi csoportok elméletét. Ez különböztette meg a kasztrendszertől, ami figyelmen kívül hagyta a természetet és csak a születési előjogokkal számolt.

  E szerint négy társadalmi rend van: tanácsadók (bráhmana), vezetők (ksatriya), gazdálkodók (vaisya) és mesteremberek (súdra).
  Nyugaton azt mondanánk, hogy ezek a papok, a harcosok, a kereskedők és a munkások. 
De a nyugati modellhez képest itt van két fontos eltérés. 
A védikus varnásrama elmélet nem a születési előjogokat veszi figyelembe hanem a természetet, ebből adódóan egy jóval cizelláltabb rendszerről van szó. Voltaképpen pszichoprofil pontosságig meghatározza az adott társadalmi rend motivációját és funkcióját, az élet minden területére kiterjedően.

  A varnásrama modellt legtömörebben a Bhagavad-gítá (a Legfeslőbb Szózata) tartalmazza, a puránák (az ősi történelem) bontják ki és legrészletesebben a dharma-sásztrában található meg ami nem egy adott írás, hanem egy tematikus válogatás.

  A tanácsadók (Lelki vezetők -lelki pásztorok, papok, szerzetesek.) 

  Ha a papi értelmiség sző összeesküvést akkor azt a lelki tudás megszerzéséért vagy eltitkolásáért teszi. 
  Formája a szerzetesi közösségekben való kémkedés, dezinformálás, a hatalmi pozíciók képesség nélküli megszerzése.
  Napjaink egyik legszomorúbb ilyen törekvése a papok által elkövetett szexuális bűncselekmények eltusolása. 

  Ajánlott film a témában - Tom McCarthy: Spotlight - IMDB adatlap

  A papi értelmiség eredeti természetét illetően érdektelen a mesterséges összeesküvések gyártásában, nem is hisz bennük. Ehhez túl jól átlátják a társadalmat és a történelmet. 
Közel-keleten is de különösen nyugaton sok olyan ember keveredett bele a papi rendbe aki természetét tekintve nem papi értelmiség, rájuk az alábbi társadalmi csoportok természete hat. Ennek ellenére az alábbi gyártott elméletek hozzájuk kötődnek.
  A politikai papság által gyártott elméletek vallások leágaztatására, elkülönítésére, más vallások relativizálására összpontosítanak, illetve a lelki felhatalmazottság az arisztokráciára való átvitelére és az ezen keresztüli társadalmi kontrollra.

  A papi értelmiség tudás alapon vizsgál egy adott összeesküvés elméletet.
Mennyire egyeztethető össze az ősi szövegekkel, az ősi történelemmel. mennyire tapasztalható, vizsgálható és logikus. 

  Vezetők (Társadalmi vezetők -uralkodók, arisztokrácia, vezetése az államnak, adminisztrációnak, a katonaságnak és a rendfenntartásnak.)

  Az arisztokrácia a hatalom megtartásáért és megszerzéséért sző összeesküvést. Ez az intrikus magatartás az arisztokráciára mindig is jellemző volt.
Formája a hírszerzés és a dezinformálás. Ezek örök klasszikusok, mind a mai napig használják őket a politikában és a harcászatban.
  A leghíresebb eset amikor egy titkosszolgálat túltolta a biciklit a Snowden ügy volt, ahol edward Snowden, az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség vezető tanácsadója és egyéb hasonló címek birtokosa, nyilvánosságra hozott néhány lehallgatási projektet.

  Ajánlott film a témában - Laura Poitras: Citizenfour - IMDB adatlap

  Ha az arisztokrácia gyárt összeesküvés elméletet, akkor az más nemzetek, nemesi családok, pártok, politikusok és az állampolgárok ellen irányuló dezinformálás. 
Ezek közül értelemszerűen az állampolgárok dezinformálása a leglátványosabb. Legnagyobb részük a nemzeti identitást és a társadalom működését szervezi meg de áthatja a politikai kommunikációt és a választási kampányokat is. Ezeknek a fenntartása természetesen szükséges de ennek nem muszáj összeesküvés elméleteken, félelem- és gyűlöletkeltésen alapulnia.
Egy másik közkedvelt összeesküvés elmélet technika a balul elsült politikai folyamatok elmaszkolása, a felelősség átvitele egy másik társadalmi csoportra.

  Ajánlott tanulmány a témában - Political Capital: A magyar szélső jobb oldal kapcsolata a Kremllel - Political Capital

  A vezetők hatalmi alapon vizsgálnak egy adott összeesküvés elméletet.
Mivel közel vannak a tűzhöz praktikusan a titkos szolgálatokat vagy egyéb kapcsolatokat használnak erre a célra.

  Gazdálkodók (Gazdasági vezetők -mező-, árú- és pénz-gazdaság valamint természet-, állat-, növény-védelem.)

  A gazdálkodók pénzügyi, gazdasági hatalomért indítanak összeesküvéseket.
  Ennek formája az gazdasági és ipari kémkedés, technológia lopás.

  Ajánlott film a témában - Cosima Dannoritzer: A Villanykörte Összeesküvés - IMDB adatlap

  Gazdálkodók összeesküvés elméleteket akkor gyártanak, ha távol akarják tartani az embereket a gazdaság bizonyos részeitől. Illetve általánosan dezinformálják a társadalmat gazdasági, pénzügyi műveltségben. Valamint rosszul végződő gazdasági machinációkat lepleznek el vele.

  A gazdálkodók pénzügyi, könyvelési, technológiai alapon vizsgálnak egy adott összeesküvés elméletet.
Az ő világukban nincsenek leleplezhetetlen összeesküvések, mivel a pénz mindenhol nyomot hagy, a számok nem hazudnak. Mivel érdekeltek az ipari kémkedésben, gyorsan képesek információkat ellenőrizni.

  Mesteremberek (A szakmák képviselői -más társadalmi rend asszisztenciái, munkásosztály.)

  Ha az átlagember összeesküvést sző akkor az az előnyök megszerzésére irányul, általában a kapcsolati tőkét váltják pozícióra, hatalomra és pénzre. 
Ez természetéből adódóan kicsi érdekszférákra, gyakorlatilag törzsekre oszlik. 
  Amikor valaki ezt a törzsi mentalitást nem tudja értékelni, még ha nincsenek is erőforrásai, mentálisan akkor is a többi társadalmi csoporthoz tartozik.

  A tömegre nem jellemző, hogy összeesküvés elméleteket gyártana, inkább fogyasztó ezen a téren.
  Illetve meglévő elméleteket használ fel két fő okból..
  Leplezi vele a maga saját természetes összeesküvéseit. Ez a tömegember kezében működik a legkevésbé kifinomultan. Néhány elméletet használnak erre a célra és nagyon átlátszó módon. 
  Mivel az átlagember van társadalmilag legalul és a legkevesebb beleszólása van az élete alakulásába, sokszor érzi úgy, hogy az élete alakulásában nem neki, hanem más társadalmi csoportoknak van felelőssége. 
Mások hibáztatása, minden mesterséges összeesküvés elmélet melegágya. 

  Az átlagember történelmi alapon vizsgál egy adott összeesküvés elméletet.
Mivel nincsenek erőforrásaik, számukra az összeesküvés elméletek nem vizsgálhatóak a jelenben. Hosszú időnek kell eltelnie, amíg egy elméletről kideríthető, hogy mi volt a tartalma, ha ez egyáltalán lehetséges. 

  A vezető rétegek és a tömeg típusos víziói

  A vezető rétegek mindig lefelé vizionálják a mesterséges összeesküvés elméleteket.
Ennek egyszerű okai vannak, mivel mindenki alattuk van és ma már rendszerint együttműködnek egymással, nehezen tudnának hinni olyan elméletekben, amikben felettük uralkodik valaki. 
Ezért az összeesküvők mindig démonikus, alantas származású és civilizálatlan, gazdaságilag műveletlen és szegény emberek.

  Ha a vezető réteg antiszemita, akkor a zsidók, alantas származású ember korcsok, ostobák, civilizálatlanok és kulturálatlanok, gazdaságilag és technológiailag is fejletlenek.
Tehetségtelenek és visszataszítóak. Nem veszélyesek, egyedüli veszélyforrás az lehet, hogy sokan vannak.

  A tömegember az egyetlen, amelyik felfelé vizionálja az összeesküvéseket. 
  Ha a gazdálkodókra irányul, akkor szuper gazdag, technológiailag rendkívül fejlett de kicsi közösségekre fókuszál.
  Ha ez a vezetőkre irányul, akkor szuperhatalommal rendelkező, titkos politikai vagy arisztokrata erőkre fókuszál. Akik már nem a pénzt, hanem a hatalmat akarják.Először regionálisan szervezik meg, aztán összevonják a Világkormány intézményébe.
  Ha ez a papi értelmiségre, vallási vezetőkre irányul, akkor a fenti két csoportot felhasználó démonikus elitre fókuszál. Ők a pénzen és a hatalmon túl elsősorban próféciákat akarnak valóra váltani, illetve befolyásolni, a saját céljaikra felhasználni, hogy valamilyen démonikus világrendet építsenek fel.
  A legjobb mesterséges összeesküvés elmélet mindig az amit nem lehet megcáfolni. Egy olyan szuper titkos összeesküvés ami annyira titkos, hogy szinte semmi jele nincsen. Ez bizonyítja a létét is, kitervelői annyira ügyesek, hogy nem hagynak nyomot maguk után. 
Ez az elmélet a földönkívüli vagy az üreges földben élő teremtményekre fókuszál. Ők irányítják a vallási vezetőket, a politikusokat, az üzleti életet és a teljes emberi társadalmat, kivéve természetesen az összeesküvést leleplező csoport vallását, vezetőt és tagjait, akik kiválasztottak, hogy megbuktassák az idegen lényeket. 

  Ha a tömegember antiszemita, akkor a zsidók, tiszta vérvonalúak, rendkívül intelligensek, fejlett civilizációval és kultúrával rendelkeznek, szuper gazdagok és high end technológiával rendelkeznek.
Nagyon tehetségesek és szépek, felülreprezentáltak a művészetekben, így próbálják mérgezni a társadalmat. 
Rendkívül veszélyesek. A számuk egy nagyon szűk elitre korlátozódik, ott vannak minden kulcsfontosságú pozícióban. 

  A XVII-XVIII. századtól éledő nacionalizmusban a különböző társadalmi csoportok rasszista elméleteit összefésülték, minden használható elmélet jól jön alapon. Így fordulhatott elő, hogy a zsidók egy összetett mondaton belül voltak egyszerre intelligens elit és ostoba tömeg. 

  A kellemetlen igazság

  Ahogy az emberek az összeesküvésekhez viszonyulnak, az leleplezi a valós természetüket, mentalitásukat, valamint azt, hogy metafizikailag melyik társadalmi csoporthoz (varna) tartoznak.

  A tömegember maga fölé pozicionálja a mesterséges összeesküvés elméleteket. Egy szuper titkos, gazdag, kis számú elit által szőtt technológiai összeesküvés áldozatának érzi magát.
  Nem a történelem segítségével vizsgálja meg az adott elméletet, pedig a történelemben nagyon jól látszanak a különféle hatalmi, manipulációs erővonalak. Paradox módon napjaink összeesküvés elméleteihez a legjobb megoldó kulcs az antik műveltség, ami zseniálisan leírja, hogy is működnek ezek az érdekkörök.
  A tömegember a saját felelősségét porlasztja vagy helyezi át más csoportra. Furcsa módon ez a csoport nem akadályozza őt közvetlenül, sikertelensége nem rajtuk múlt, ahogy akkor sem lenne neki jobb ha ez a csoport eltűnne. De mivel az összeesküvés elmélet és a negatív sors esemény egyszerre van jelen, ok-okozatnak tűnnek. egyszerűen könnyebb valaki mást hibáztatni.
  Így az emberek bezárják magukat egy másik csoport ellen folytatott harc miatt, a saját csoportjukba, a saját törzsi közegükbe.
Ez egyben bezárja a logika útját is és az öngerjesztő elméletek elszabadulnak mint egy hajóágyú. Innentől ha a törzsnek igaza van, akkor igaza van, ha tévedett, akkor is igaza lett volna csak becsapták. 
Itt az érvelés átcsap identitásba:
-Mi a kékek és a zöldek ellenségek vagyunk, mert a kék és a zöld szín szemben vannak egymással.
-Semmilyen színpalettán nem állnak szemben egymással.
-Pont úgy beszélsz mint egy szürke.

  A cikksorozat hamarosan folytatódik...

  Ajánlott cikkek

  Lelki erő - Az összeesküvés elméletek cikksorozat 


  lelki erő | Az összeesküvés elméletek | Társadalmi csoportok
Hozzászólások 0Találatok: 474  

2016.06.14 08:35:41
zoli


  Az összeesküvés eredetileg egy történelmi fogalom ami arra utal, hogy egy esemény véletlennek tűnő elemei mögött tudatos és természetéből adódóan titkos, szűk körű szervezés áll. 
Összeesküvésekben igazán bővelkedik a történelem, úgy tűnik erősen hozzátartozik az ember természetéhez. Aki nem hiszi, csapjon fel egy történelem könyvet.

  Az összeesküvés elméletek típusai



  Az összeesküvés elméletek négy természetes formája

  Amíg a véletlennek tűnő elemek mögötti szervezés feltételezett, addig összeesküvés elméletről beszélünk. Egy összeesküvést nagyon nehéz valós időben leleplezni, hiszen a természetéből adódóan rejtőzködni próbál. 
  Konteókkal tele van a világ, különösen most az internet korában, ha akartjuk ha nem lépten-nyomon konteókba botlunk.

  Ha az elmélet bizonyítása megbukik, akkor az elmélet is okafogyottá válik.
  Ugyanakkor az elmélet tovább élhet, hiszen nem lehet bizonyítani valaminek a nem létezését, így pusztán logikailag nem lehet megmondani, hogy az elmélet volt rossz vagy az összeesküvés volt nagyon jól megtervezett.
Ezt a problémát csak az oldja meg, ha az elméletet kifejezetten sikerül megcáfolni, bizonyítani, hogy az elmélet volt hibás.

  Ha az elméletet sikerül bizonyítani, akkor valójában összeesküvés gyakorlatról kell beszélnünk, hiszen az elképzelés nem elmélet többé.
  Erre a cikksorozat további részeiben bőven adok majd példákat.

  Ezek az elméletek és bizonyításuk általában centralizáltak és valamely hatalmi ághoz tartoznak. Kivételt képeznek ez alól a független történészek és az oknyomozó újságírók, akik egyénileg is le tudnak leplezni vagy éppen meg tudnak cáfolni összeesküvéseket.

  Ha csak ez a négy stáció létezne, a világ egy sokkal egyszerűbb és békésebb hely lenne, azonban vannak olyan összeesküvés mechanizmusok amik bonyolítják a helyzetet.

  Ál-összeesküvés elméletek

  Sokkal elterjedtebbek az ál-összeesküvés elméletek. 
Ezek olyan eseményeket próbálnak elrejteni, amiket az érintett felek minimum nem szeretnének neon reklámozni, szélsőséges esetben valós összeesküvésről próbálja meg elterelni a figyelmet. Valamint dezinformálni akarnak egy közösséget, hogy egy bizonyos értékrendet sajátítsanak el és a szerint cselekedjenek. Ide tartoznak az értékesítéssel kapcsolatos konteók is, amik kreálnak vagy felnagyítanak egy problémát, amit nem túl meglepő módon valami különleges és drága módon meg is tudnak oldani.
  Ez utóbbira egy jó példa, hogy az élelmiszergyártók a különféle mentes termékekkel eddig csak azokat érték el, akiknek szükségük volt rájuk, mert egy adott összetevőre érzékenyek voltak. Így egy valós de szűk piaci igényt szolgáltak ki. Szerették volna bővíteni a vásárló kört de nem volt nagyságrendekkel több élelmiszer összetevő érzékeny ember. Ezért kitalálták, hogy ezek az összetevők mindenkire nézve károsak mert felhalmozódnak. Az első tünet megjelenése már akut állapot, így a felhalmozódás időszaka is voltaképpen egy tünetmentes betegségnek tekinthető. Így sikerült elérni, hogy az USA-ban a népesség 11%-a vásárol gluténmentes élelmiszereket, miközben csak a népesség 1%-a glutén érzékeny. És természetesen a glutén önmagában, az arra nem érzékeny emberekre nézve nem veszélyes és felhalmozódni sem tud.

  Az ál-összeesküvés elméletek is centralizáltak és valamilyen hatalmi vagy üzleti ág teríti őket.

  Ajánlott cikk a témában - Index - Mentes = egészséges?

  Önjáró összeesküvés elméletek

  A legelterjedtebb összeesküvés elméleteket önhatalmúlag önjáró összeesküvés elméleteknek hívom.
Ezek olyan bizonyítatlan, nem széles körűen megcáfolt vagy ál-összeesküvés elméletek, amik önálló életre keltek.
  Az 1880-as években Otto von Bismarck úgy kezdte el egyesíteni a német területeket, hogy egy külső, elképzelt ellenséget kreált, ami el akarja pusztítani a születő német egységet. Ez egy idegen, láthatatlan hatalom, ami ellen csak egységes fellépéssel lehet harcolni. Bismarck halála után a mítosz tovább élt és fejlődött. Az emberek a sorozatos rossz döntésekért és sorscsapásokért az idegen összeesküvőket okolták. És az idegenek lassan arcot öltöttek, a zsidó emberek arcát. Az ekkor hatalomra kerülő Hitler pedig megértette ezt az igényt, a nép nyelvén beszélt és a végletekig korbácsolta a félelemet a zsidó összeesküvéstől.

  Az önjáró összeesküvés elméletek decentralizáltak, a tömegember alakítja akarva-akaratlanul.
Az tartja őket életben, hogy az emberek szeretnének belelátni olyan folyamatokba is, amikhez nem tudnak hozzáférni, ezért kutatás helyett inkább megpróbálják kitalálni az összefüggéseket. Illetve ezek az elméletek porlasztják vagy kihelyezik az egyéni felelősséget egy szűk csoportra, akik kollektíven válnak bűnössé más emberek helyett.
  Természetesen ezek az önjáró elméletek sok esetben értő fülekre találnak titkos szolgálatoknál, politikusoknál vagy épp üzleti érdekeltségeknél, akik ki tudják aknázni ezeket az igényeket a saját javukra.

  Ajánlott könyv a témában - Paul Johnson: A modern kor - XX. Század intézet

  Vámszedő összeesküvés elméletek

  Az önjáró konteókra sokan rámozdulnak, hiszen valós és pénzre váltható igény húzódik mögöttük, ezt hívom én vámszedő összeesküvés elméleteknek. 
  Ide tartoznak a profit orientált ál-jogvédők is, akik természetesen anélkül, hogy erre bárki felhatalmazta volna őket, felveszik a harcot a nép nevében, valamilyen képzelt ellenséggel szemben és erre közben komoly vállalkozást építenek.
  Szintén ebben a sorban állnak a tartalom vadász oldalak is, akik a nézettségért és a lájkokért bármit hajlandóak klaviatúrára vetni. 
Egy jól bejáratott konteó oldal sok pénzt tud hozni a hirdetéseken keresztül. Sajnos egyre többször fordul elő, hogy tematikus oldalakat külföldi országok titkosszolgálata finanszíroz,
  Minden ál-jogvédők prototípusa Vani Hari vagy ismertebb nevén Food Babe. A gonosz élelmiszer- és gyógyszerlobbi ellen küzd. Ez még önmagában nem lenne baj, hiszen van itt jogsérelem bőven, de ezt a lehető legdemagógabb módon csinálja. Minden ami természetes az egészséges, minden ami vegyület az egészségtelen. Egy vegyületnek minél baljósabb neve van annál jobb. Ehhez keres a Food Babe mögötti csapat olyan példákat, hogy a vegyület valamilyen formában mérgező is lehet, akkor minden formájában az. Képesek online petíciók segítségével nekimenni dollármilliárdos multikorporációknak és kivetetni velük a kritizált összetevőket a termékekből úgy, hogy akár ezt egy fia tanulmány alátámasztaná. Bár a multik tudják ezt, inkább megegyeznek peren kívül mert a közvélemény előtt csak veszíthetnek. Még ha be is bizonyítják az igazukat, mindenképpen úgy fog elsülni a dolog, hogy a gonosz multi nekiment ennek a kedves jogvédő lánynak.   

  A vámszedő összeesküvés elméletek szintén centralizáltak. Mindenhonnan de különösen a populáris önjáró elméletekből merítenek. 

  Ajánlott cikk a témában - Index - Vegyület = méreg = halál

  Az összeesküvés elméletek fejlődése Magyarországon

  A konteók egy idősek az emberiséggel és csak a magyar vonatkozásai is évszázadosak. Ez külön megér egy misét. Én most csak a rendszerváltás utáni időszakon merengek el egy kicsit.

  1990

  A kilencvenes években volt a konteók aranykora, az ország hirtelen kinyílt a világra, az emberek azt érezték, hogy mindent lehet de nem igazán tudtak mit kezdeni a lehetőséggel.
Egyrészt elkezdtek beömleni a külföldi elméletek, már akkor is zsé kategóriásnak számító magazinokban és könyv sorozatokban.
Másrészt a rendszerváltozás valójában nem hozott igazi változást, amiért valakit hibáztatni kellett. Mi nyilván nem lehettünk azok, tehát valaki másnak kellett lennie.     
Erre az időszakra erősen jellemző volt, hogy igazából azok találkoztak konteókkal akik keresték azt. A felhozatal parádés volt, vad és kaotikus.

  2000

  A kétezres években a konteók elkezdtek letisztulni -már amennyire ez lehetséges persze.
Megjelentek a téma hazai apostolai és nevet adtak a megnevezhetetlennek. Közülük talán a legnagyobb munkát Drábik János végezte. 
Ők már nem félcédulás idióták voltak a társadalom perifériájáról, hanem iskolázott, művelt emberek akik egy sikeres életpálya végén kezdték el a témát széles körben is ismertté tenni. Jellemző rájuk, hogy nagyon felkészültek, Sok esetben nagyon jól látják a problémát de már az alapoknál megfigyelhető, hogy nagyon bonyolult és összetett dolgok túlságosan le vannak egyszerűsítve. Míg a probléma végletekig kidolgozott addig a megoldás már elsikkad.
A másik jelentős változás az lett, hogy az internet elterjedésével már nem csak azok találkoztak az összeesküvés elméletekkel, akik keresték őket, hanem gyakorlatilag mindenki. A téma megtalálta az embereket.

  Dráik Jánosra egyfelől mindig jó szívvel gondolok, egy elképesztően felkészült, művelt és intelligens emberről van szó, engem ő vezetett be az összeesküvés elméletek világába, a könyvein keresztül. Másrészt viszont egy idő után nem tudtam nem észrevenni az elméletében lévő problémákat.
  A nacionalizmus minden idők legkidolgozatlanabb filozófiája. Nincs senki aki meg tudná mondani, hogy mitől nép egy nép. Régen erről teljesen máshogy gondolkoztak az emberek. Ezért igazából egy nép sem idősebb 300 évesnél, mert a mód ahogy tekintünk rájuk nem idősebb ennél. Drábik bátyó sokat építkezik a nemzeti identitásra de ős sem tudta megfogalmazni, hogy mi lenne a magyar nép olyansága.
  A vallás nyugaton a judeo-kereszténységet jelenti. Ez a másik nagy identifikációs erő, sok esetben össze is keveredik nacionalizmussal. A zsidó és a keresztény kultúra viszonya minden összeesküvés elméletek melegágya. Ebbe most nem fogok mélyebben belemenni csak annyit jeleznék, hogy a keresztény nacionalizmus meglehetősen ambivalens kapcsolatot ápol a történelemmel. Ahogy régen az embereknek teljesen más elképzelésük volt a népekről, úgy teljesen más elképzelésük volt a vallásról is. 
A legjelentősebb ellentmondás a nacionalizmus és a vallás között az, hogy Jézus zsidó volt. Ezzel a ténnyel már a kereszténység sem tudott sok mindent kezdeni, a keresztény nacionalizmus pedig végképp nem. Ezért kellett ezt az ellentmondást feloldani egy kereszténység előtti kereszténységgel és egy Jézus előtti Jézussal. Egy nem zsidó, hanem árja, szkíta, pártus stb. Jézussal. János bátyám sem ásott le ennek a mélyére amit nem tudok senkinek sem a szemére vetni, mivel itt igen kellemetlen dolgokat lehet találni.
  Drábik János helyesen felismerte, hogy a különféle háttértörekvések mögött nem egyetlen nép áll. Ugyanakkor a háttérhatalmak bemutatása nagyon sokszor áthallásokat mutat a zsidó néppel.
Ami már sokkal szembeötlőbb, hogy az egymással versengő hatalmakat klasszikusan posztszocialista módon mutatja be. Ahol a gonosz, liberális nyugati demokráciák állnak szemben a világot védelmező orosz államkapitalizmussal.
Ez a felállás egy sajátságos magyar helyzetből adódik.
A baloldal lenyúlta magának a liberális értékeket. Tehát aki liberális a balos, komcsi. Ezért okoz értetlenséget például az Index, ami jobb oldali de liberális.  
A jobboldal pedig lenyúlta magának a konzervatív értékeket: Tehát ami konzervatív (nacionalista, keresztény) az jobb oldali. Ha szigorúan nézzük akkor a Jobbik egy bal oldali konzervatív párt, klasszikus államszocialista vonalat követ.   
  Drábik János legkevésbé a megoldásra tud választ adni. Én a válság előtt és alatt leveleztem vele, az előadásai előtt és után pedig volt alkalmam beszélgetni is vele. Bájosan tájékozatlan gazdasági kérdésekben.
Nem tudott válaszolni arra, honnan érkezik a válság, nem is jelezte előre és arra sem tudott válaszolni, hogyan lehet védekezni ellene. Semmi gyakorlati elképzelése nem volt a vállalkozói, fogyasztói közösségekről, sem befektetésekről vagy a kamatmentes pénz alkalmazásáról. Meglepően keveset, szinte semmit sem írt vagy mondott a blockchain technológiáról és a kriptovalutákról, amik a legjelentősebb fejlesztések ezen a területen. Az ember azt gondolná, hogy ha valaki az egyik legjobb megoldást az automatikus kamatkapitalizmus ellen, a kamatmentes pénzben látja az a blockchain forradalom után állandóan erről fog beszélni.
  Drábik János könyveinek a színvonala ennek megfelelően sokat esett az utóbbi években. Eleinte a tartalmuk miatt olvastam őket, aztán a forrásanyaguk miatt, végül teljesen felhagytam velük, mert a források is egyre felszínesebbekké váltak. 

  2010

  A kétezer tízes években a hazai politikába is belopództak az összeesküvés elméletek. Bár mindkét politikai oldal merített belőlük inkább a jobboldali és vagy nacionalista oldal tette őket a magáévá.
  A politikusok magyarság ellenes bűne az volt ebben az esetben, hogy nem végeztek kutatásokat és felvilágosításokat a témában mint ahogy azt például a németek tették a különféle szektákkal, radikális politikai eszmékkel, gazdasági tudatlansággal szemben.
Csak és kizárólag a saját céljaikra használták őket.
A bal oldal főleg az ál-jogvédelmi összeesküvéseket tette magáévá. Ráugrottak bárkire akinek eltérő véleménye volt egy adott témában és homofóbot, nácit vagy nőgyűlölőt csináltak belőle.  
A jobb oldal pedig a dezinformációs és önjáró összeesküvés elméleteket nyúlta le. A jobb oldali és vagy nacionalista politikai erők mindig is ügyesebben kezelték a konteókat, mivel a konteóknak erős nacionalista, vallási és konzervatív kötődésük van.

  A cikk sorozatban még tovább merülök az összeesküvések csodálatos világában.

  Ajánlott cikkek

  Lelki erő - Az összeesküvés elméletek cikksorozat 


  lelki erő | Az összeesküvés elméletek
Hozzászólások 0Találatok: 532  

6. oldal / 69
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>